SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Etyka zawodu dyrektora szkoły |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-OiZO-EZDS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Organizacja i zarządzanie oświatą |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchacza z teoretycznymi i praktycznymi problemami z zakresu etyki oraz przygotowanie do dyskusji na temat współczesnych dylematów moralnych.
Podstawowa wiedza z historii etyki.
Etyka jako nauka (podstawowe pojęcia). Etyka a moralność. Główne kierunki metaetyki. Etyka aksjonormatywna. Rozpoznawanie, rozumienie, akceptowanie, wybór i respektowanie wartości moralnych. Powinności i sankcje etyczne. Deontologia nauczycielska. Aksjonormatywny kontekst pracy dyrektora szkoły. Myśl etyczna personalizmu. Kompetencje moralne nauczyciela-wychowawcy. Autorytet dyrektora szkoły w świetle jego kompetencji. Współczesne dylematy i konflikty moralne w środowisku szkolnym.
Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, giełda pomysłów, gry symulacyjne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną.
Słuchacz potrafi zabrać głos w dyskusji na temat dylematów i konfliktów normatywnych w szkole, przygotować grę symulacyjną lub pracę pisemną.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział w zajęciach oraz omówienie wybranego zagadnienia z zakresu etyki.
1. Etyka a moralność. Aksjonormatywny kontekst współczesnej pracy i wybranych zawodów, red. D. Walczak-Duraj, Wyd. UŁ, Łódź 2010.
2. Etyka i charakter, red. J. Jaślar, Wyd. „Aurens”, Kraków 2004.
3. Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2002.
4. Meirieu P., Moralne wybory nauczycieli, „Fraszka Edukacyjna”, Warszawa 2003.
5. Teichman J., Etyka społeczna, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.
6. Wołk Z., Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa, WNITE, Radom 2009.
7. Współczesna etyka cnót. Możliwości i opinie, red. N. Szutta, Wyd. „Semper”, Warszawa 2010
Zmodyfikowane przez dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-12-2016 16:30)