Zapoznanie słuchaczy z procesami i mechanizmami motywacyjnymi. Kształtowanie umiejętności interpretowania zachowań jednostek w kontekście motywacji, potrzeb, celów i wykorzystywania zdobytej wiedzy do analizy procesów samokształcenia podmiotów. Omówienie możliwości praktycznego wykorzystania czynników wpływających na motywację wewnętrzną w pracy zespołowej nauczycieli.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii.
Zakres tematyczny
Motywacja i motywowanie. Analiza ujęć definicyjnych i wybranych teorii motywacji.
Rodzaje motywacji. Determinanty motywacji wewnętrznej i zewnętrznej oraz ich wpływ na efektywność pracy. Motywacyjne aspekty pracy indywidualnej i zespołowej.
Procesy motywacyjne a facylitacja społeczna. Wpływ rywalizacji, kooperacji i indywidualizmu na funkcjonowanie jednostki.
Narzędzia motywacyjne i skuteczne motywowanie podmiotów edukacyjnych do samorozwoju.
Przywództwo edukacyjne w procesie motywowania.
Metody kształcenia
Dyskusja, praca indywidualna, praca zespołowa
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach.
Literatura podstawowa
Doliński D., Inni ludzie w procesach motywacyjnych, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 2, red. J. Strelau,Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
Lipka A., Król M., Waszczak S., Winnicka-Wejs A., Kształtowanie motywacji wewnętrznej. Koszty jakości i ryzyko, Diffin, Warszawa 2010.
Łukaszewski W., Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 2, red. J. Strelau,Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
Madalińska-Michalak J., Motywowanie a przywództwo w szkole w kontekście budowania potencjału szkoły i jej jakości, [w:] Potencjał szkoły w tworzeniu więzi ze środowiskiem, red. I. Nowosad, E. Karmolińska-Jagodzik, Wydawnictwo WSH, Leszno 2013.
Sekuła Z., Motywowanie do pracy. Teorie i instrumenty, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008.
Literatura uzupełniająca
Atkinson J.W., Badania nad motywacją osiągnięć, [w:] Psychologia Wychowawcza, nr 2, 1960.
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1994.
Cofer C.N., Appley M.H., Motywacja. Teoria i badania, PWN, Warszawa 1972.
Madalińska-Michalak J., Dyrektor szkoły liderem- inspiracje i perspektywy, Wolters Kluwer, Warszawa 2015.
Tołwińska B., Kompetencje społeczne dyrektorów szkół, Impuls, Kraków 2011.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-12-2016 16:55)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.