SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Rozwój psychiczny człowieka: dynamika, czynniki kształtujące. Wieloczynnikowy, interakcyjny model powstawania zaburzeń rozwoju psychicznego |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-TZZAOD-RPCz |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia zaburzeń zachowań adolescentów i osób dorosłych |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Warsztaty | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie wiedzy na temat podstawowych procesów rozwojowych zachodzących w ciągu życia na etapie dorastania i dorosłości, jego przebiegu normatywnego oraz czynników wpływających na jego zaburzenia. Ponadto zakłada się wykształcenie umiejętności poprawnej obserwacji i interpretacji zjawisk rozwojowych i powiązaniem ich z różnymi obszarami pracy wychowawczo - teoretycznej. Realizacja treści przedmiotu pozwoli dostrzec i docenić znaczenie podejścia rozwojowego w terapii zaburzeń.
Podstawowa wiedza z psychologii ogólnej
Cele i zakres psychologii rozwoju wciągu życia
Podejście wieloczynnikowe, kontekstualne i interakcyjne w rozumieniu procesów rozwojowych
Różne ujęcia zadań rozwojowych w ciągu życia
Normatywne wydarzenia krytyczne i rola kryzysów w rozwoju
Mechanizmy i skutki powstawania zachowań patologicznych
Czynniki ryzyka i czynniki wspomagające rozwój - analiza wybranych środowisk i problemów rozwojowych (wyuczona bezradność, agresja)
Warsztat, praca w grupach, dyskusja, praca na przypadkach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Analiza wybranej sytuacji rozwojowej. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie min.70% punktów w pracy projektowej.
Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Zysk i Spółka, 2004
Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo "Scholar", 2000
Miluska J., Psychologia rozwiązywania problemów społecznych, Poznań: Bonami, 1998
Zimbardo P., R. Gerrig, Psychologia i życie, PWN, Warszawa, 2006/2011
Ellison K., The mommy brain. How motherhood make us smarter. New York: Basic Book, 2005
Farnicka M., Ewolucja czy rewolucja? Wydawnictwo UZ, Zielona Góra, 2011
Galas B., Pokolenie chaosu i nadziei. Socjalizacja w warunkach zmiany społecznej [w:] Kwiecińska R. Szymański, M. (red.) Młodzież a dorośli. Napięcia między socjalizacją a wychowaniem, Kraków: Instytut Nauk o Wychowaniu Akademii Pedagogicznej, 2001
Gałażewska E., Asymetria kulturowa ewaluacji płci – podstawowe dychotomie: natura/kultura, sfera prywatna/sfera publiczna, reprodukcja/produkcja [W:] Kuczyńska A., Dzikowska K. (red.), Zrozumieć płeć – studia interdyscyplinarne, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2004
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001
Gurba E., Wczesna dorosłość [W:] Harwas–Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka (t.2). Warszawa: PWN, 2000
Harwas–Napierała B., Rodzina jako kontekst rozwojowy jednostki [W:] Trempała J. (red.) Rozwijający się człowiek w zmieniającym się świecie, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP, 1995
Harwas–Napierała B., Przygotowanie młodzieży do dorosłości – niektóre uwarunkowania rodzinne. Człowiek i Społeczeństwo, XIV, 1996
Harwas–Napierała B., Modele ról płciowych i ich psychologiczne konsekwencje dla małżeństwa i rodziny.[W:] Liberska H., Matuszewska M. (red.), Małżeństwo: męskość – kobiecość, miłość, konflikt, Poznań: Humaniora, 2001
Rostowska T., Rozwojowe aspekty jakości życia rodzinnego [W] T. Rostowska (red.). Jakość życia rodzinnego. Wybrane zagadnienia, Łódź: Wyższa Szkoła Informatyki w Łodzi, 2006
Tyszka J., Kryzys tożsamości a przemiany kultury [W] [red] B. Harwas – Napierała, H. Liberska, Tożsamość i współczesność, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2007
Tyszkowa M., Rozwój psychiczny jednostki jako proces strukturyzacji i restrukturyzacji doświadczenia [W:] Tyszkowa M. (red.) Rozwój człowieka w ciągu życia, Warszawa: PWN, 1988
Zmodyfikowane przez dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-03-2017 17:04)