SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Niemieckojęzyczna literatura dla dzieci |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-WNJO-NLD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Wczesne nauczanie języka obcego |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z licznie reprezentowaną i niejednorodną grupą tekstów z zakresu literatury dla dzieci i młodzieży biorąc pod uwagę zarówno rozwój historyczny tej grupy tekstów jak i najnowsze tendencje oraz gatunki (post)modernistycznej literatury dla dzieci. Przygotowanie studenta do pracy w zakresie działań w oparciu o literaturę dziecięcą, która może być przydatna jako narzędzie służące nauczaniu języka niemieckiego w grupach przedszkolnych oraz klasach 1-3. Uświadomienie studentowi możliwości, jakie niesie z sobą wykorzystanie literatury dziecięcej w nauczaniu małych dzieci języka niemieckiego.
Znajomość języka niemieckiego na poziomie B1+/B2
Zarys historyczny niemieckiej literatury dla dzieci. Specyfika, tematyka i funkcje literatury dziecięcej. Typowe gatunki literackie. Analiza i interpretacja tekstów literackich podanych w spisie literatury obowiązkowej. Tematyka kursu dotyczy kierunku studiów oraz przyszłej pracy zawodowej studentów. Student posiada podstawowe wiadomości i umiejętności z zakresu nauczania języka niemieckiego dzieci w wieku przedszkolnym oraz w klasach 1-3 szkoły podstawowej z wykorzystaniem niemieckojęzycznej literatury dziecięcej. Potrafi zaaranżować działania w celu nauczania języka niemieckiego w środowisku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zna różne formy i techniki użycia tekstu literackiego.
Geneza pojęcia literatury dla dzieci i młodzieży; początki literatury dla dzieci, literatura Oświecenia – pomiędzy pedagogiką a estetyką, Romantyzm i romantyczne utopie dzieciństwa, ożywienie poezji ludowej – rymy dziecięce, wiersze, piosenki, baśnie i opowiadania fantastyczne; tło historyczno-polityczne połowy XX w.; gatunki i motywy charakterystyczne dla modernistycznej literatury dla dzieci, wybrani autorzy literatury dla dzieci i ich twórczość, analiza wybranych utworów lub ich fragmentów obrazujących omawiane zjawiska.
Praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, gry dydaktyczne, zabawy i ćwiczenia, techniki dramowe, techniki uczenia słowami, inscenizacje, mapa skojarzeń, projekty, dyskusja, prezentacja prac z wykorzystaniem środków audiowizualnych (CD, DVD, Internet). Praca o charakterze warsztatowym.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Dobre przygotowanie merytoryczne oraz aktywność studenta na zajęciach, uzyskanie pozytywnej oceny łącznej, zaliczenie kolokwium końcowego
Ocena końcowa: ocena końcowa jest oceną z egzaminu.
1. Märchenhaft – Ein Kalender – viele Mőglichkeiten; Unterrichtsvorschläge rund um das Thema Märchen von Angelika Lundquist-Mog, 2012 Goethe- Institut e.V.
Märchenkalender im Unerricht – mit zwőlf Grimm-Märchen :
Januar: Frau Holle, Februar: Der Froschkőnig, März:Aschenputtel, April: Sterntaler, Mai: Dornrőschen, Juni:Rotkäppchen, Juli:Rapunzel, August:Tischlein deck dich, September: Schneewittchen, Oktober:Rumpelstilzchen, NovemberDie Bremer Stadtmusikanten, Dezember: Hänsel und Gretel (Texte, Arbeitsblätter, Hőren, Lieder, Videos ).
(www.gorthe.de) /stan na dzień 19.12.2014/
2. Literarische Texte im Unterricht – Märchen – Herausgegeben von Karlhans Frank, Goethe-Institut München
3. Literarische Texte im Unterricht – Märchen – Aufgaben und Übungen, DiethelmKaminski, Goethe-Institut, München
4. Kindergedichte-Schőne und lustige Gedichte oder Sprüche für Kinder – sortiert nach Anlässen und Themen, wie z.B. –Weihnachten, -Ostern, -Tiere und Naturgedichte, -Abzählreime, -sonstige Gedichte:Kniereiter, Rätsel
www.heilpaedagogik-info.de/kindergedichte /stan na dzień 19.12.2014/
5. Aliens Homepage-Gedichte-neue Kindergedichte
www.aliena.de/lyrics/gedichte/kinderneu.html /stan na dzień 19.12.2014/
6. kindergedichte u. Kinderlieder z.B.
- Kaspar (Singspiel)
- Kleine Maus (Gedicht)
- Vom RiesenTimpetu (Stehgrifspiel)
- Himpelchen und Pimpelchen (Fingerspiel)
- Die Schritte (Gedicht von Albrecht Goes)
www.nostalgie.beepworld.de/kindergedichte.html /stan na dzień 19.12.2014/
7. Kindergedichte – Geschichten für Jung und Alt (Schatz deutscher Kindergedichte)
www.joachim-groesser.jimdo.com/kindergedichte /stan na dzień 19.12.2014/
8. Kindergedicht, Kindergedichte-Gedicht für alle Fälle z.B. Kindergedichte mit viel Spaß, Kinderreime u.- lieder, Kindersprachspiele u. – rätsel, Fabel in Gedichtform
www.gedichte-fuer-alle-faelle.de/kindergedichte /stan na dzień 19.12.2014/
9. M.Ende, „Die Geschichte von der Schüssel und dem Lőffel „
10. Wilhelm Busch, „ Max und Moritz“, - Bildergeschichte
11. Waldemar Bonsels , „Die Biene Maja und ihre Abenteuer“.
12. Erich Kästner, „ Emil und Dedektive“, „Pünktchen Anton“.
1. WIELKI ILUSTROWANY SŁOWNIK niemiecko-polski, Walt Disney, Polska Oficyna Wydawnicza”BGW”, Warszawa
2. Grammatikbogen, Fiktionale Texte mit Aufgaben und Lősungsschlüsseln für den Unerricht Deutsch als Fremdsprache, Langenscheidt
3. Dreyer, Schmitt, Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik, VERLAG FÜR DEUTSCH.
4. Wőrter und Gegenwőrter, Antonyme der deutschen Sprache, Eine Sammlung von Wortpaaren zum sprachlichen Ausdruck dialektischer und logischer Gegensätze; Chr.Agricola, E.Agricola.
5. Jan Piprek – Juliusz Ippoldt, Wielki słownik niemiecko – polski / polsko – niemiecki
6. Słowniki online: - pl.pons.com; - pl.bab.la; 7. de.wikipedia.org
8.Deutsch Aktuell – Magazyn dla uczących się języka niemieckiego; Wydawca: COLORFUL MEDIA,ul.Lednicka 234, 60-413 Poznań / www.colorfulmedia.pl / /stan na dzień 19.12.2014/
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-12-2016 20:28)