SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Specyfika patologii organizacyjnych w różnych zawodach |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-SWzMPPO-SPOwRZ-N16 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Stres, wypalenie zawodowe, mobbing - profilaktyka patologii organizacyjnych |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 30 (w tym jako e-learning) |
2 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą problemu patologii organizacyjnych typowych dla określonych zawodów.
Brak
Definicja zachowań patologicznych w organizacji, źródła i przyczyny nieakceptowanych zachowań pracowników, patologia w miejscu pracy, dyskryminacja w pracy, problemy bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego w procesie pracy, zagadnienia dotyczące oceny pracowników, problematyka dotycząca stresu w pracy, problematyka wpływu uzależnień na pracę, problem wypalenia zawodowego i satysfakcji z pracy, mobbing, wykorzystywanie seksualne, patologiczna rywalizacja, uzależnienia, przemoc i agresja w miejscu pracy. Obszary zawodowe: wojsko, edukacja, środowisko artystyczne, medyczne środowisko pracy i inne.
Ćwiczenia: praca indywidualna, praca z tekstem, metoda przypadków, inscenizacja, gry dydaktyczne, praca w grupach, dyskusja, metody ekspresyjne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną. Ocena na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta – praca z tekstem (analiza przypadków), jak również, na podstawie aktywnego uczestnictwa studenta w pracy zespołowej oraz (do wyboru w wyniku ustalenia prowadzącego i studentów) uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego treści prezentowane na ćwiczeniach lub przygotowanie pracy pisemnej na ustalony wraz z prowadzącym temat.
1. Chmiel N., red., Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003,
2. Killinger B., „Pracoholicy. Szkoła przetrwania”, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań, 2007,
3. Guerreschi C., „Nowe uzależnienia”, Wydawnictwo Salwator, 2010
4. Suwaj J., „Patologie w administracji publicznej”, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa, 2009
5. Kozak S., „Patologie w środowisku pracy”, Difin, Warszawa, 2009
1. Litzke S., Schuh H., Stres, mobbing i wypalenie zawodowe, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007
2. Stocki R., Patologie organizacyjne – diagnoza i interwencja, Wyd. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005,
Zmodyfikowane przez mgr inż. Karolina Jezior-Pieczyńska (ostatnia modyfikacja: 09-02-2017 15:08)