pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr
2
Liczba punktów ECTS do zdobycia
14
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
30
2
-
-
Egzamin
Laboratorium
90
6
-
-
Zaliczenie na ocenę
Praktyka
120
8
-
-
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne
80
5,33
-
-
Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie
15
1
-
-
Zaliczenie
Cel przedmiotu
Nabycie wiedzy, umiejętności praktycznych, postaw etycznych z zakresu samodzielnego rozwiązywania problemów zdrowotnych, prowadzenia procesu pielęgnowania oraz wypełniania funkcji zawodowych w pielęgniarstwie.
Wymagania wstępne
Podstawy biologii, chemii, fizyki na poziomie maturalnym. Wiedza i umiejętności nabyte w I semestrze studiów.
Zakres tematyczny
Wykład:
Proces pielęgnowania na świecie i w Polsce. Proces pielęgnowania, jako metoda pracy z pojedynczym człowiekiem, rodziną, grupą osób. Proces pielęgnowania, jako metoda pracy z pacjentem.
Diagnoza pielęgniarska. Gromadzenie danych do określenia stanu bio-psycho - społecznego człowieka z różnych źródeł. Indywidualna opieka pielęgniarska.
Udział i odpowiedzialność pielęgniarki w procesie diagnozowania, leczenia
i rehabilitacji. Szpital, jako środowisko pacjenta. Działania pielęgniarskie w stosunku do pacjenta w aspekcie bio – psycho – społecznym.
Działania pielęgniarskie skierowane na profilaktykę powikłań związanych z działaniami diagnostycznymi, leczniczymi i rehabilitacyjnymi.
Współpraca pielęgniarki w zakresie leczenia farmakologicznego pacjentów. Wykonywanie zabiegów oraz podawanie leków różnymi drogami; przez układ pokarmowy, oddechowy, moczowy, drogą wstrzyknięć, na skórę i błony śluzowe. Stosowanie zabiegów przeciw zapalnych.
Ocena stanu, rozpoznanie problemów pielęgnacyjnych u pacjentów z zaburzeniami w funkcjonowaniu narządów i układów: termoregulacji, ze zmianami na skórze, w tym odleżynami, układu krążenia i oddechowego, pokarmowego, moczowego, nerwowego (chory nieprzytomny), narządów zmysłów (wzroku i słuchu), cierpiących z powodu bólu, umierających oraz planowanie opieki.
Ćwiczenia:
Ocena podstawowych czynności życiowych człowieka.
Ocena stanu ogólnego pacjenta
Pomiar wzrostu i masy ciała.
Przygotowanie chorego do podstawowych badań diagnostycznych: pobieranie wymazów, plwociny, kału, moczu do badania ogólnego i bakteriologicznego, na poziom cukru i acetonu.
Mycie chirurgiczne rąk.
Przygotowanie pakietu, stolika opatrunkowego.
Wykonanie opatrunku rany „czystej”, „brudnej”.
Punkcja szpiku.
Punkcja lędźwiowa.
Punkcja jamy brzusznej.
Punkcja jamy opłucnej.
Podawanie leków przez układ pokarmowy, oddechowy, moczowo płciowy, skórę i błony śluzowe (podawanie leków doustnie; podawanie czopków; zakrapianie leku do nosa, ucha, oka;
Zapobieganie zakażeniom podczas kaniulacji żył w przypadku wlewów dożylnych i niektórych badań diagnostycznych.
Zapobieganie powikłaniom w procesie pielęgnowania (odleżyny, odparzenia).
Podawanie leków drogą dotkankową, wstrzyknięcia podskórne i śródskórne.
Leczenie krwią i wymogi krwiolecznictwa.
Inhalacje, podawanie tlenu; wprowadzanie leku przez zgłębnik żołądkowy; wprowadzanie leku do dróg moczowo-płciowych). Zewnętrzne stosowanie leków i opatrunków (nakładanie maści i kremów, wykonywanie opatrunków, stosowanie talków i pudrów w łóżku).
Udzielanie pierwszej pomocy - Ułożenie w pozycji bezpiecznej. Przygotowanie zestawu przeciwwstrząsowego. Reanimacja sercowo-płucna - udrożnienie dróg oddechowych i przywrócenie czynności oddechowej, oraz stosowanie przenośnych przyrządów do sztucznego oddychania.
Masaż zewnętrzny serca u dzieci i dorosłych. Sposoby tamowania krwotoków - tamowanie krwawienia z nosa, bezpośredni ucisk, opaska uciskowa
Postępowanie w przypadku ukąszenia i użądlenia przez owady i zwierzęta. Postępowanie w przypadku uszkodzenia oka.
Płukanie oka i ucha.
Pielęgnowanie pacjenta z tracheotomią.
Pierwsza pomoc przedlekarska.
Toaleta pośmiertna.
Samokształcenie:
Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej na wybrane tematy.
Zajęcia praktyczne/Praktyka zawodowa:
Obejmują kształtowanie podstawowych umiejętności praktycznych oraz postaw etycznych niezbędnych do świadczenia opieki pielęgniarskiej w zakresie zaspokajania potrzeb, problemów zdrowotnych chorych przebywających w szpitalu. Udział pielęgniarki w diagnozie, leczeniu, rehabilitacji. Opieka pielęgniarska w różnych jednostkach chorobowych. Planowanie opieki pielęgniarskiej – proces pielęgnowania.
Zapoznanie studenta z miejscem odbywania zajęć praktycznych, topografią oddziału oraz wyposażeniem. Poznanie organizacji pracy w oddziale szpitalnym i zadań członków zespołu terapeutycznego. Umiejętne nawiązanie kontaktu z chorym i jego rodziną oraz członkami zespołu terapeutycznego. Zapobieganie zakażeniom szpitalnym.
Czynny udział w przyjęciu chorego do szpitala. oraz w jego adaptacji do warunków szpitalnych. Przeprowadzanie wywiadu z chorym. Obserwacja stanu pacjenta. Pomiar i rejestracja wartości podstawowych funkcji życiowych.
Obserwacja przygotowania chorego do badań diagnostycznych pomocniczych i specjalistycznych.
Rozpoznawanie potrzeb zdrowotnych, problemów pielęgnacyjnych człowieka chorego oraz planowanie opieki. prawidłowego oddychania, odżywiania, wydalania, bezpieczeństwa, wygody, higieny osobistej i otoczenia, ruchu i wypoczynku w oparciu o założenia teoretyczne pielęgniarstwa V. Henderson.
Dokumentowanie pielęgnowania chorego.
Podawaniu leków podskórnie (insuliny, preparatów heparyny), drogą układu oddechowego (tlen, inhalacje), przez skórę (okłady).
Udział w wybranych elementach rehabilitacji - oddechowej.
Obserwowanie i uczestniczenie w wypisywaniu chorego ze szpitala.
Świadczenie opieki pielęgniarskiej zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi.
Organizowanie pracy własnej i współudział w organizowaniu pracy innych.
Ocena
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, zajęcia w pracowni pielęgniarstwa, metody praktyczne – ćwiczeniowe, dyskusja, pokaz, metoda przypadków.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Aktywna obecność na zajęciach oraz opanowanie materiału i umiejętności przewidzianych w programie. Test końcowy zawierać będzie 60 pytań, 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną.
Wykład – po zrealizowaniu partii materiału kolokwium zaliczeniowe w I i II semestrze w formach uzależnionych od treści. Testy składające się z 20 pytań, na ocenę dostateczną 60% prawidłowych odpowiedzi lub pytania otwarte z progami punktowymi od 0-5. Oceny pozytywne z kolokwiów stanowią podstawę zaliczenia semestrów i dopuszczenia do egzaminu .
Ćwiczenia – zaliczenie z oceną
kolokwia pisemne w formie testowej lub opisowej
ocena wykonywanych zabiegów w zakresie wiedzy i umiejętności
samoocena studenta
zaliczenie praktyczne końcowe: losowanie przypadków i zabiegów (po I i II semestrze).
Samokształcenie
Treści realizowane w ramach samokształcenia zweryfikowane będą poprzez zaliczenie pracy pisemnej na temat wybranego zagadnienia z zakresu omawianej problematyki (w procesie oceniania szczególny nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych i wykorzystanie zróżnicowanych źródeł). Praca kwalifikowana jest zaliczeniem bez oceny.
Do zajęć praktycznych przystępuje student, który ma zaliczone ćwiczenia i jest dopuszczony do egzaminu.
Zajęcia praktyczne - zaliczenie z oceną
ocena wiedzy, umiejętności, postawy,
dokumentowanie pielęgnowania chorego,
zaliczenie poszczególnych tematów zajęć,
obowiązkowa aktywna obecność na wszystkich zajęciach
samoocena studenta.
Praktyka zawodowa – jest realizowana przez studentów, którzy zaliczyli zajęcia praktyczne na ocenę pozytywną, odbywa się w szpitalu i obejmuje wykorzystanie wiedzy i umiejętności zdobytych w ramach wykładów, ćwiczeń i zajęć praktycznych.
Ocena końcowa będzie średnią arytmetyczną ocen z egzaminu, ćwiczeń i zajęć praktycznych.
Literatura podstawowa
Chołuj B.: System opieki zdrowotnej. WN Scholar, Warszawa 2002.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.