Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne
Kod przedmiotu
12.6-WL-PielP-PEDIA
Wydział
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek
Pielęgniarstwo
Profil
praktyczny
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr
4
Liczba punktów ECTS do zdobycia
10
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Iwona Bonikowska
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
0
0
-
-
Egzamin
Ćwiczenia
15
1
-
-
Zaliczenie na ocenę
Praktyka
160
10,67
-
-
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne
80
5,33
-
-
Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie
15
1
-
-
Zaliczenie
Cel przedmiotu
Przekazanie wiedzy dotyczącej rozwoju fizycznego, motorycznego, psychicznego dziecka w różnym okresie życia. Nabycie umiejętności rozpoznawania problemów pielęgnacyjnych, planowania i sprawowania opieki nad dzieckiem zdrowym i chorym z uwzględnieniem jego potrzeb biopsychospołecznych. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za realizowane zadania oraz współpracy z rodziną, szkołą i innymi instytucjami sprawującymi opiekę nad dziećmi
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu mikrobiologii, biochemii, anatomii, fizjologii i patofizjologii.
Zakres tematyczny
Ćwiczenia:
Stany zagrożenia życia u dziecka.
Czynniki ryzyka i zagrożeń zdrowotnych u dzieci.
Pielęgnacja dziecka zdrowego oraz chorego w wybranych jednostkach klinicznych ( w zakresie poszczególnych układów, chorobie zakaźnej, przewlekłej i ostrej, nowotworowej). Ocena i monitorowanie bólu oraz postępowanie przeciwbólowe.
Opieka nad dziećmi ze specjalnymi problemami zdrowotnymi. Hospitalizacja dziecka. Zespół dziecka maltretowanego.
Dokumentacja obowiązująca w sprawowanej opiece nad dzieckiem zdrowym i chorym.
Pielęgniarka jako członek zespołu interdyscyplinarnego.
Zajęcia praktyczne:
Rozpoznawanie i planowanie opieki u dzieci w różnym wieku, stanie zdrowia i wybranych jednostkach klinicznych.
Pielęgnowanie dzieci z zaburzeniami odżywiania.
Ocena i monitorowanie stanu chorego dziecka w różnych przedziałach wiekowych. Wczesne rozpoznawanie czynników ryzyka zagrażającym zdrowiu i życiu w odniesieniu do funkcjonowania układów i narządów dziecka.
Udział i opieka w trakcie oraz po badaniach i zabiegach diagnostycznych wykonywanych u dzieci w różnym wieku i stanie zdrowia.
Rola pielęgniarki w prowadzeniu obserwacji dziecka po podaniu leków, uwzględniając ich działania terapeutyczne, niepożądane oraz interakcję z innymi lekami i drogami podania.
Zasady przyjęcia dziecka w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego z uwzględnieniem wieku i stanu zdrowia dziecka.
Rozpoznanie problemów pielęgnacyjnych i realizacja procedur postępowania pielęgnacyjnego u noworodka w stanach zagrożenia życia.
Cele, planowanie i realizacja opieki nad wcześniakiem i noworodkiem.
Edukacja dzieci w zakresie umacniania zdrowia, stymulacja do samoopieki.
Rola pielęgniarki w rozpoznawaniu powikłań leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo – pielęgnacyjnego.
Zadania pielęgniarki w dokumentowaniu opieki nad chorym.
Rola pielęgniarki w sytuacjach trudnych dziecka (ból, cierpienie, rozłąka, umieranie).
Pielęgniarka jako członek zespołu interdyscyplinarnego.
Praktyka zawodowa:
Opieka pielęgniarska w poszczególnych jednostkach chorobowych u dzieci.
Pielęgniarka w kształtowaniu środowiska wychowawczego i terapeutycznego dziecka.
Doskonalenie technik i procedur pielęgniarskich stosowanych w opiece nad dzieckiem zdrowym i chorym w różnym jego stanie.
Monitorowanie stanu zdrowia dziecka w czasie choroby w kierunku powikłań i wczesne im zapobieganie.
Dokumentowanie sytuacji zdrowotnej pacjenta i realizowanej opieki pielęgniarskiej.
Doskonalenie doboru interwencji pielęgniarskich do rodzaju problemów pielęgnacyjnych.
Edukacja zdrowotna dziecka w kierunku profilaktyki powikłań choroby i umacniania zdrowia.
Zadania pielęgniarki w pracy zespołu interdyscyplinarnego w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej.
Samokształcenie:
Profilaktyka zakażeń wewnątrzszpitalnych na oddziale pediatrycznym.
Problemy pielęgnacyjne w opiece u dzieci z chorobą metaboliczną.
Wybrane aspekty opieki pielęgniarskiej u noworodka z hipoglikemią.
Pielęgnacja dziecka z rozszczepem wargi i podniebienia.
Wsparcie udzielane rodzicom dziecka z chorobą nowotworową.
Postępowanie w wybranych w stanach zagrożenia życia u dzieci.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, praca z książką, metoda przypadków i sytuacyjna, metoda algorytmiczna, uczestnictwo w pracy, ćwiczenia, pokaz, pogadanka, instruktaż.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Obecność na zajęciach oraz opanowanie materiału i umiejętności przewidzianych programem, sprawdzian pisemny lub ustny, test. Podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego obejmującego treści wykładów i ćwiczeń. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i zajęć praktycznych. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują: aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach; pozytywna ocena z kolokwiów; test z progami punktowymi. Zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa – na ocenę składają się: ocena wiedzy (33%), ocena i obserwacja umiejętności praktycznych (34%), ocena postawy (33%), Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną uzyskanych ocen ze wszystkich form zajęć.
Literatura podstawowa
Górnicki B, Dębiec B., Baszczyński J. (red.): Pediatria, tom 1i 2. PZWL, Warszawa 2005.
Barczykowska E., R.Ślusarz, M.Szewczyk: Pielęgniarstwo w pediatrii. Borgis, Warszawa 2006.
Cabalska B. (red.): Wybrane choroby metaboloczne u dzieci. PZWL, Warszawa 2005.
Cepach G., Krzeszowska B., Perek M., Twarduś K.: Modele pielęgnowania dziecka przewlekle chorego.. PZWL, Warszawa 2011.
Czernik J.: Chirurgia dziecięca. PZWL, Warszawa 2005
Grenda R. (red.): Wybrane zagadnienia z nefrologii dziecięcej. PZWL, Warszawa 2005.
Grygalewicz J. (red.): Zaburzenia świadomości u dzieci. PZWL, Warszawa 2005.
Kawalec W., Kubicka K. (red.): Repetytorium z pediatrii. PZWL, Warszawa 2005.
Krawczyński M. (red.): Norma kliniczna w pediatrii. PZWL, Warszawa 2005.
Krawczyński M.: Propedeutyka pediatrii. PZWL, Warszawa 2002.
Kubicka K., Kawalec W. (red.): Pediatria , PZWL, Warszawa 2005.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.