SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Koszykówka |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WF-KO |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wykształcenie nauczyciela, który będzie przygotowany do samodzielnego formułowania celów i opracowywania programów nauczania gry w koszykówkę oraz ich realizacji w warunkach szkolnego wychowania fizycznego. Usprawnienie studentów w zakresie techniki gry w koszykówkę.
Podstawowe umiejętności techniczne gry w koszykówkę. Znajomość przepisów gry.
Charakterystyka gry w koszykówkę.
Zarys historii koszykówki w Polsce i na świecie.
Aktualne przepisy gry, sędziowanie i protokołowanie.
Organizacja gry na poszczególnych etapach szkolenia.
Obserwacja i analiza meczu w koszykówkę.
Znaczenie oraz rodzaje obserwacji gry w odniesieniu do działań motorycznych, technicznych i taktycznych.
Przykładowe arkusze obserwacyjne.
Opracowanie danych zgromadzonych w arkuszach obserwacyjnych.
Technika, systematyka i metodyka nauczania:
poruszania się po boisku,
chwytów i podań,
kozłowania,
rzutów do kosza.
Taktyka gry w koszykówkę.
Taktyka zespołowa gry w ataku.
Taktyka zespołowa gry w obronie.
Taktyka indywidualna w poszczególnych elementach gry.
Ćwiczenia taktyczne realizowane w różnych formach (małe gry, fragmenty gry, gry szkolne, gry właściwe, mecze).
Koszykówka dzieci i młodzieży.
Struktura i etapy szkolenia w koszykówce.
Ćwiczenia, gry i zabawy przygotowujące do gry w koszykówkę (podania, rzuty, chwyty itp.).
Jednostka treningowa
Rodzaje rozgrzewek
Ćwiczenia w części końcowej.
Przykładowe jednostki treningowe na poszczególnych etapach szkolenia w zakresie kształtowania sprawności fizycznej i umiejętności technicznych.
Obserwacja, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, ćwiczenia praktyczne, zajęcia w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, udział w organizacji zawodów sportowych w piłkę ręczną, udział w obserwacji zajęć piłki ręcznej, przeprowadzenie analizy statystycznej meczu w piłkę ręczną, przeprowadzenie gry lub zabawy w nauczaniu techniki lub taktyki piłki ręcznej. Ocenie podlega:
test z progami punktowymi, składający się z pytań zamkniętych i otwartych. Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów – 40%
test sprawności specjalnej – 40%,
opracowane przez studenta materiały metodyczne (konspekty, arkusze statystyczne, protokoły) – 20%
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z konwersatorium.
Arlet T., Koszykówka – podstawy techniki i taktyki. Kraków, 2001.
Bondarowicz M., Zabawy w grach zespołowych. Warszawa, 1998.
Chromiński Z., Metody sportu dzieci i młodzieży. Wyd. Sport i Turystyka, 1976.
Huciński T., Koszykówka, Wrocław, 2001.
Koszykówka dla zawodników, wskazówki dla trenerów. Wyd. FIBA, Warszawa, 2001.
Mikułowski J. Oszast H., Koszykówka. Wyd. Sport i Turystyka Warszawa, 1976.
Oficjalne przepisy gry w koszykówkę, FIBA 2010.
Rumiński A., Mini Koszykówka, Agencja Promo – Lider Warszawa, 1994.
Dembiński J.: Koszykówka. Warszawa, 2011.
Huciński T, Lekner I.: Koszykówka podręcznik dla trenerów, nauczycieli i studentów. Wrocław, 2001.
Ljach W.: Koszykówka - podręcznik dla studentów Akademii Wychowania Fizycznego. Kraków, 2003-2007.
Wojakowski A., Koszykówka. Skrypty AWF Poznań, 1987.
Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 04-05-2017 14:46)