Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodologią badań jakościowych: cech charakterystycznych dla paradygmatu badań jakościowych, projektowania badań jakościowych, doboru próby i technik badawczych, analizy danych. Zajęcia mają na celu prezentację nowych obszarów zastosowania badań jakościowych oraz nowych wymagań proceduralnych tego typu przedsięwzięć.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu metodologii badań społecznych
Zakres tematyczny
1. Osobliwości badań jakościowych
2. Techniczne i proceduralne aspekty prowadzenia badań jakościowych
3. Praktyka w terenie: uzyskiwanie dostępu do danych, problemy uczestnictwa badacza
4. Metodologia teorii ugruntowanej
5. Analiza dyskursu medialnego
6. W poszukiwaniu nowej jakości analiz – wykorzystanie technologii w badaniach jakościowych
7. Metody analizy uzyskanych danych jakościowych
8. Badania wizualne rzeczywistości społecznej
9. Badania jakościowe w działaniu
10. Dylematy badaczy jakościowych
11. Pisanie raportów i prezentacja wyników badań jakościowych
Metody kształcenia
projekt badawczy, praca w grupach, praca z tekstem, dyskusja
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Forma zaliczenia ćwiczeń
Uwagi
Zaliczenie na ocenę
Tak
Przygotowanie projektu badawczego
Koncepcja i struktura pracy, zastosowanie odpowiednich metod analizy i interpretacji danych.
Przygotowanie pisemnej wersji raportu z badania jakościowego. Umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.
Wykonanie zadań przewidzianych programem
Realizacja zadań dotyczących aktualnie realizowanej problematyki - głównie w trakcie zajęć i w grupach
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń
Ocena z przygotowanego projektu badawczego (w zespole) – 80% oraz ćwiczeń dotyczących podejmowanej problematyki – 20%.
Ocena końcowa z przedmiotu = ocena z ćwiczeń
Literatura podstawowa
Denzin N. K, Lincoln Y. S. (2009), Metody badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Flick U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka.
Konecki K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Silverman D. (2007), Interpretacja danych jakościowych, przeł. M. Głowacka Grajper, J. Ostrowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Literatura uzupełniająca
Strauss, Anselm L. i Julie Corbin (1990) “Grounded Theory Research: Procedures, Canons and Evaluative Criteria”. Qualitative Sociology, vol.13 no 1
Lofland J., Snow D. A., Anderson L., Lofland L. H. (2009), Analiza układów społecznych, przeł. A. Kordasiewicz, S. Urbańska i M. Żychlińska, Wydawnictwo SCHOLAR, Warszawa.
Alaszewski A. (2006), Using Diaries for Social Research, Sage, London.
Barbour R. (2011), Badania focusowe, przeł. B. Komorowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Atkinson P. (1995), Metody badań terenowych, przeł. S. Dymarczyk, Zysk i S-ka, Poznań.
Banks M. (2009), Materiały wizualne w badaniach jakościowych, przeł. P. Tomanek, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Rose G. (2010), Interpretacja materiałów wizualnych, przeł. E. Klekot, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kvale S. (2010), Prowadzenie wywiadów, przeł. A. Dziuban, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Rancew – Sikora Dorota, 2007, Analiza konwersacyjna jako metoda badania rozmów codziennych. Warszawa: Wydawnictwo Trio
Lisek Michalska J., Daniłowicz P.(red.). (2007). Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Greenwood D. (2012), Action research czyli o badaniach w działaniu, przeł. M. Höffner, [w]: Badania jakościowe. Podejścia i teorie, red. D. Jemielniak, T. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Elliot H. (1997), The Use of Diaries in Sociological Research on Health Experience, „Sociological Research Online”, nr 2, http://www.socresonline.org. uk/2/2/7.html (data dostępu 5.12.2012).
Bernstein B. B. (1990), Odtwarzanie kultury, przeł. Z. Bokszański, A. Piotrowski, PIW, Warszawa.
Bloor M. (2004), Addressing social problems through qualitative research, [w:] Qualitative Research, Theory, Method and Practice, red. D. Silverman, Sage, London.
Amsterdamski S. (1971), Nauka jako przedmiot humanistycznej refleksji, „Studia Socjologiczne”, nr 2, s. 36.
Przegląd Socjologii Jakościowej
Bach H. (1998), A visual narrative concerning curriculum, girls, photography etc., Qual Institute Press, Alberta.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-06-2017 17:29)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.