SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Żywienie osób starszych |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WF-ŻOST |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie wiedzy na temat czynników warunkujących zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń wynikających z nieprawidłowej jakości żywności i nieprawidłowego żywienia w wieku powyżej 65 lat. Przedstawienie roli żywienia w systemie ochrony zdrowia społecznego oraz zasad nowoczesnego leczenia żywieniowego. Omówienie znaczenia badań laboratoryjnych w diagnostyce, monitorowaniu leczenia żywieniowego i postępowania dietetycznego w starzeniu się. Przygotowanie studenta kierunku wychowanie fizyczne do roli promotora zasad prozdrowotnego stylu życia.
Wiedza z zakresu biochemii i fizjologii oraz rozwoju człowieka.
Żywność i żywienie a zdrowie. Mierniki zdrowotne stosowane w epidemiologii żywieniowej. Przyczyny zaburzeń zdrowia o podłożu żywieniowym. Rola żywienia w profilaktyce przewlekłych chorób niezakaźnych. Genetyka i genomika w ocenie ryzyka chorób dietozależnych i ich prewencji. Wskazówki do prawidłowego żywienia osób dorosłych w różnych okresach życia zależnie od aktywności fizycznej. Suplementacja diety, jako droga do poprawy stanu odżywienia i stanu zdrowia osób powyżej 65 roku życia. Problem nadużywania suplementów diety. Energia i składniki odżywcze (energetyczne, budulcowe, regulujące, wartość odżywcza). Obliczanie kaloryczności i zawartości składników pokarmowych w produktach i posiłkach. Ocena stanu odżywienia (wywiad, badania antropometryczne i biochemiczne). Zapotrzebowanie energetyczne organizmu (normy zapotrzebowania energetycznego dla osób powyżej 65 roku życia, obliczanie dobowego zapotrzebowania energetycznego dla osób aktywnych i nieaktywnych fizycznie. Strategie żywieniowe w profilaktyce zaburzeń metabolicznych u osób starszych.
Wykład: konwencjonalny, metoda podająca, informacyjna z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz elementy prezentacji problemowej i dyskusji
Laboratorium: eksperymentalne poprzedzone prelekcją, praca w grupach, analiza i dyskusja na temat uzyskanych wyników doświadczeń, praca projektowa, wywiad żywieniowy itp.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: zaliczenie przeprowadzone w formie testu z progami punktowymi (80 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych). Uzyskanie 50 pkt (50%) na 100 pkt. możliwych do zdobycia jest warunkiem zdania egzaminu. Do zaliczenia wykładów Student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia laboratorium.
Laboratorium: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć laboratoryjnych, przewidzianych do realizacji w ramach programu przedmiotu. Ocenie podlega: kolokwium sprawdzające wiedzę, praca projektowa, wywiad żywieniowy, przedstawienie wyników doświadczeń w formie sprawozdania. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1. Grzymisławski M, Gawęcki J. (red). Żywienie człowieka zdrowego i chorego. Wyd. Naukowe PWN Warszawa 2012.
2. Włodarek D, Kozłowska L, Głąbska D. Dietoterapia. Wyd. PZWL Warszawa 2014.
3. Wykłady z przedmiotu udostępniane studentom na platformie e-learningowej WLNZ.
Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 04-05-2017 14:46)