Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu podstawowych mechanizmów komunikowania się i współpracy w różnych środowiskach funkcjonowania człowieka. Doskonalenie umiejętności komunikowania się w procesach edukacyjnych, pracy z grupą, autoprezentacji.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Poznawanie siebie jako podstawa relacji z drugim człowiekiem
Grupa jako miejsce kontaktów interpersonalnych i jako płaszczyzna współpracy
Współpraca w różnych środowiskach edukacyjnych (możliwości i ograniczenia)
Asertywność – uległość – wrogość w zachowania człowieka
Zakłócenia w procesie komunikacji
Konflikty i ich rozwiązywanie
Negocjacje i manipulacje komunikacyjne i ich pedagogiczny wymiar
Różnice w komunikowaniu się kobiet i mężczyzn
Metody kształcenia
Warsztaty - praca indywidualna i zespołowa
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów
Literatura podstawowa
Bobryk J., Jak tworzyć rozmawiając. Skuteczność rozmowy, PWN, Warszawa 1995.
Bochno E., Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2004.
Głodowski W., Bez słów. Komunikacyjne funkcje zachowań niewerbalnych, HANSA COMMUNICATION, Warszawa 1999.
Grzesiuk L., Trzebińska E., Jak ludzie porozumiewają się?, Nasza Księgarnia, Warszawa 1978.
Lindefield G., Asertywność czyli jak być otwartym skutecznym i naturalnym, Ravi, Łódź 1995.
Mendel M., Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2000.
Nowosad I., Szymański M. J., (red.), Nauczyciele i rodzice. Część 3. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Wyd. UZ, Zielona Góra – Kraków 2004
Płócińska M., Rylke H., Czas współpracy i czas zmian, WSiP, Warszawa 2002.
Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Impuls, Kraków 1996
Literatura uzupełniająca
Czarnawska M., Tajniki dialogu, Sokrates, Warszawa 1997.
Friedemann Schulz von Thun, Sztuka rozmawiania. Tom 1,2,3, WAM, Kraków 2001.
Horn S., Tongue Fu! Sztuka walki językiem, Studio Emka, Warszawa 1999.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.