SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka edukacji matematycznej w przedszkolu |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-EEiTP-MEMP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z problematyką wprowadzania dziecka w świat matematyki. Rozwijanie umiejętności projektowania ofert matematycznych zgodnie. Dostrzeganie potrzeby dokształcania się w zakresie nowych rozwiązań dotyczących edukacji matematycznej dziecka w wieku przedszkolnym.
Znajomość podstaw nauczania matematyki, psychologiczna wiedza o dziecku w wieku przedszkolnym oraz o procesach uczenia się.
Matematyczne myślenie i działanie dziecka: rozwój dziecięcego myślenia, sposoby i etapy uczenia się matematyki, intuicje matematyczne. Psychiczna dojrzałość do uczenia się matematyki u dzieci w wieku przedszkolnym - elementy dojrzałości do uczenia się matematyki. Główne problemy przedszkolnej edukacji matematycznej. Schemat ciała - pojęcie, orientacja w schemacie ciała. Konieczność zachowania ciągłości i korelacji treści kształcenia w edukacji matematycznej realizowanej w domu i w przedszkolu. Treści edukacji matematycznej w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Edukacja matematyczna w przedszkolu, jej specyfika, cele i treści – analiza programów i podręczników. Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni. Kształtowanie umiejętności liczenia. Dodawanie i odejmowanie, rozdawanie, rozdzielanie po kilka
Klasyfikowanie jako porządkowanie wiedzy o świecie. Szeregowanie jako wykrywanie różnic między przedmiotami. Zbiory – ustalanie równoliczności. Metodyka konstruowania gier planszowych. Miara i sens mierzenia. Rytmy, kompensacje, przekształcenia. Figury geometryczne. Przyczyna i skutek, orientacja w czasie (dni i noce, pory roku, dni tygodnia, miesiące). Środki dydaktyczne stosowane w procesie wprowadzania dzieci w świat matematyki. Zabawy, gry i sytuacje zadaniowe w edukacji matematycznej dziecka.
Wykład konwersatoryjny i konwencjonalny, prezentacja multimedialna
Ćwiczenia: praca z książką, praca z dokumentem źródłowym; problemowe - dyskusja, burza mózgu, praktycznego działania - projektowanie zadań i wykonanie środków dydaktycznych, konstruowanie gier matematycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: W formie pisemnej przygotowanie zadań problemowych z matematyki – 50% oceny końcowej
Zaliczenie z ćwiczeń: pozytywnie oceniony zestaw zadań (dla wybranej kategorii wiekowej dzieci) dotyczących przeliczania, klasyfikowania, szeregowania, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni wraz z zastosowanymi środkami dydaktycznymi oraz gry matematycznej (ściganki, opowiadania, o ściśle określonym wątku matematycznym), analiza gotowych propozycji zadań, pakietów edukacyjnych z zakresu matematyki. Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną zgromadzonych w trakcie semestru ocen – 50 % oceny końcowej
Ocena ostateczna: Średnia ocen z ćwiczeń i wykładów
Fiedler M., Matematyka już w przedszkolu. Warszawa 1991.
Filip J., Rams T., Dziecko w świecie matematyki. Kraków 2000.
Gruszczyk-Kolczyńska E., (red.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, Warszawa 2009
Gruszczyk-Kolczyńska E., Jak kształtuje się u dzieci psychiczna dojrzałość do uczenia się matematyki? „Wychowanie w Przedszkolu” 1988 nr 6, 7, 8, 9.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Edukacja matematyczna sześciolatków, „Wychowanie w Przedszkolu” 1993 nr 10, 1994 nr 1.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Edukacja matematyczna sześciolatków, „Wychowanie w Przedszkolu” 1993 nr 5,6,7.
Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa 1992
Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego
Artykuły dotyczące podejmowanej podczas zajęć problematyki w czasopismach:
„Wychowanie w Przedszkolu”, „Bliżej Przedszkola”.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-07-2017 19:43)