SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy dydaktyki ogólnej |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-WNJO-PDO |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Wczesne nauczanie języka obcego |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Wprowadzenie studentów w zagadnienia związane z organizacją procesu kształcenia; przygotowanie studentów do samodzielnego projektowania zajęć dydaktycznych zgodnie z przyjętą koncepcją kształcenia i w oparciu o reguły planowania dydaktycznego
Brak
Systemy kształcenia. Nauczanie podające. Behawiorystyczne założenia Skinnera i nauczanie programowane. Edukacja w świetle poglądów Piageta, Wygotskiego i Brunera. Konstruktywistyczna teoria wiedzy i poznawania. Proces kształcenia jako proces komunikowania. Koncepcja wielostronnego kształcenia Wincentego Okonia. Cykl uczenia się wg Davida Kolba. Style uczenia się. Projektowanie procesu uczenia się – kroki planowania dydaktycznego. Scenariusze zajęć lekcyjnych. Cele uczenia się i nauczania. Uczniowskie kompetencje kluczowe. Indywidualne cechy osób uczących się warunkujące przebieg uczenia się (cechy osobowości, inteligencja, systemy sensoryczne, style uczenia się). Metody, zasady i formy kształcenia. Praca w grupie i budowanie zespołu klasowego. Role pełnione w grupie. Ocenienie pracy i osiągnięć uczniów. Ewaluacja w procesie kształcenia. Edukacja formalna i nieformalna. Kompetencje współczesnego nauczyciela. Role i zadania organizatora procesu edukacyjnego. Style kierowania klasą szkolną.
Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia: zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów, pracy pisemnej i autoprezentacji
Wykłady: zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów,
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z ćwiczeń i wykładów
Dryden G., Vos J. Rewolucja w uczeniu
Illeris K., Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się
Kruszewski K. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela
Kubiczek B., Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się?
Mietzel G., Psychologia kształcenia
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej
Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów
Podawana na bieżąco zależnie od podjętego tematu.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-07-2017 16:37)