SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka w ośrodkach resocjalizacyjnych |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-TZZAOD-DwOR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia zaburzeń zachowań adolescentów i osób dorosłych |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 20 (w tym jako e-learning) |
1,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do podjęcia aktywności dydaktycznej w innowacyjnym systemie resocjalizacyjnym
Elementarna wiedza z zakresu pedagogiki, resocjalizacji
Metody oddziaływań resocjalizacyjnych w procesie dydaktycznym a cechy osobowości wychowanków
Dojrzałość interpersonalna a metody wykorzystywane w dydaktyce w procesie resocjalizacji
Koncepcja Huberta Quaya a zróżnicowanie oddziaływań resocjalizacyjnych
Alternatywne metody pracy dydaktycznej w resocjalizacji.
Dynamika zajęć dydaktycznych w placówce resocjalizacyjnej
Elementy socjoterapii podczas procesu dydaktycznego w resocjalizacji
Artystyczne formy pracy w dydaktyce w procesie resocjalizacji
Umiejętności metodyczne pedagoga resocjalizacyjnego
Zasady konstruowania scenariuszy zajęć dydaktycznych
Metoda sytuacyjna, inscenizacja, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę z wykładu składają się wyniki osiągnięte z kolokwium (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).
S. Górski, Metodyka resocjalizacji, Warszawa 1985
J. Górski i T. Kolarczyk (red.), Wybrane problemy psychokorekcji w resocjalizacji skazanych, Centralny Zarząd Zakładów Karnych; Społeczny Komitet Przeciwalkoholowy, Warszawa 1982
A. Jaworska A., Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków 2009
K. Pospiszyl, Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998
B. Toroń, Zagrożeni i skazani na resocjalizację, Zielona Góra 2012
B. Urban, J. Stanik J., I, II tom Resocjalizacja. Warszawa 2007
A. Doliński, G. Gajewska, A. Szczęsna, Teoretyczno-metodyczne aspekty wychowania : scenariusze zajęć wychowawczych T. 2 .- Wyd. 2 zm., uzup. i popr.; Zielona Góra 2003
A. Doliński, G. Gajewska, A. Szczęsna, Teoretyczno-metodyczne aspekty wychowania młodzieży : Scenariusze zajęć wychowawczych T. 4 .- Wyd. 2 zm., uzup. i popr.; Zielona Góra 2003
A. Doliński, G. Gajewska, Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga : scenariusze zajęć wychowawczych T.1 .- Wyd. 2 zm., uzup. i popr.; Zielona Góra 2002
A.Węgliński, Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich, Lublin 2000
K. Sas-Nowosielski, Możliwościach wykorzystania kultury fizycznej w resocjalizacji nieletnich; Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP, Warszawa 2002
Z. Bartkowicz, Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin 1996
B. Kosek-Nity i D. Raś (red.), Kontakty z ludźmi "innymi" jako problem wychowania, opieki i resocjalizacji, Katowice 2000
Zmodyfikowane przez dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-07-2017 20:14)