SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Innowacje w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-EPiW-IPE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Zapoznanie studentów z teoretycznymi i metodycznymi zagadnieniami związanymi z alternatywnymi metodami pracy w przedszkolu i klasach I-III.
Omówienie zróżnicowanych koncepcji i zestawienie ich z podstawowymi faktami rozwojowymi dotyczącymi dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Poszerzenie wiedzy studentów na temat możliwości stosowania zróżnicowanych metod pracy z małym dzieckiem w celu optymalizacji oddziaływań edukacyjnych.
Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z zakresu dydaktyki ogólnej, psychologii rozwojowej oraz podstawowych metodyk szczegółowych dotyczących edukacji językowej, matematycznej, społeczno-przyrodniczej.
1. Wybrane koncepcje programowe, m.in.: M. Montessori, C. Freineta, Pedagogiki Nowego Wychowania, R. Steinera, W. Sherborne;
2. Rodzime rozwiązania autorskie dotyczące wczesnej edukacji: R. Łukaszewicza – Wrocławska Szkoła Przyszłości, Autorska Szkoła „Żak” D. Klus-Stańskiej, Ofertowy styl pracy D. Waloszek, edukacja elastyczna A. Nalaskowskiego.
3. Pedagogika planu daltońskiego
4. Koncepcja C. Rosa i G. Drydena – Jak wspierać rozwój dziecka? Zabawy fundamentalne.
Metoda projektu, gry dydaktyczne, ćwiczenia laboratoryjne, burza mózgów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obecność na zajęciach oraz pozytywna ocena z projektu zajęć uwzględniających wybrane metody pracy omawiane na zajęciach.
1. Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”.Rӧhner R., Wenke H., Pedagogika planu daltońskiego, Wyd. SOR-MAN, Grabina 2011.
2. Bogdanowicz M., Okrzesik D., Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2005.
3. Kisiel B., Bogdanowicz M., Ruch rozwijający dla dzieci, PWN, Warszawa 1997.
4. Montessori M., Domy dziecięce: metoda pedagogiki naukowej stosowana w wychowaniu najmłodszych dzieci, Wyd. Żak, Warszawa 2005.
5. Meighan R., Edukacja elastyczna: jutro twojego dziecka decyduje się dzisiaj. Stowarzyszenie Nasza Szkoła, Toruń 1991.
6. Waloszek D., Nauczyciel i dziecko. Organizacja warunków edukacji przedszkolnej, ODN, Zielona Góra 1998.
1. Jak wspierać rozwój dziecka? Zabawy fundamentalne – film DVD.
2. Freinet C., O szkołę ludową: pisma wybrane, Zakład Narodowy Im. Ossolińskich, Wrocław 1976.
3. „Problemy Wczesnej Edukacji” 2008, nr 2 (8) – cały numer.
4. Waloszek D., Sytuacyjne wpieranie dzieci w doświadczaniu świata, Wyd. UP, Karków 2009.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 14-09-2017 11:03)