SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wspomaganie rodziny dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-EA-WRA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Poznanie specyfiki sytuacji rodzinnej dziecka ze spektrum autyzmu. Poznanie form i metod pracy z rodziną dziecka niepełnosprawnego. Opanowanie umiejętności planowania współpracy z rodziną i jej realizacji w ramach form indywidualnych i grupowych.
Podstawowa wiedza z zakresu spektrum zaburzeń autystycznych.
WYKŁADY:
1) Sytuacja rodziny dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych. 2) Przemiany w rodzinie, problemy i trudności, zmiana ról, kryzysy rodziny, etapy przystosowania do niepełnosprawności dziecka. 3) Współpraca z rodzicami dziecka autystycznego w placówce oświatowej. 4) Czynniki sprzyjające współpracy i zaburzające ją, bariery współpracy, zasady współpracy.
ĆWICZENIA:
1) Wybrane metody pedagogicznego wspierania rodziny. 2) Indywidualne i grupowe metody współpracy pedagoga z rodzicami dziecka z niepełnosprawnością. 3) Psychoedukacja dla rodziców dziecka ze spektrum autyzmu. 4) Opracowanie projektu scenariuszy spotkań z rodzicami na temat kompetencji rodzicielskich oraz trudności rozwojowych i wychowawczych dzieci ze spektrum autyzmu.
Wykłady: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz
Ćwiczenia: dyskusja, praca w grupach, projekt
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: kolokwium z problematyki wykładów. Kryteria ocen: 3.0 (60%); 4.0 (75%); 5.0 (90%)
Zaliczenie z ćwiczeń: projekt - przygotowanie scenariusza spotkania z rodzicami i jego prezentacja
Ocena ostateczna: Ocena z treści wykładu
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-09-2017 10:49)