SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka wychowania dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych w przedszkolu |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-EA-MAP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Dokonanie charakterystyki metod pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi z autystycznego spektrum zaburzeń w przedszkolu. Przedstawienie możliwości dostosowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego do indywidualnych i rozwojowych potrzeb edukacyjnych dzieci. Ukazanie możliwości realizacji diagnozy oraz edukacji, terapii i wsparcia dzieci ze spektrum autyzmu w przedszkolu.
Znajomość zasad dydaktyki specjalnej
ĆWICZENIA:
1) Diagnoza dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych jako podstawa organizacji edukacji przedszkolnej. Diagnoza gotowości szkolnej dzieci z autystycznego spektrum zaburzeń. 2) Komunikacja alternatywna i wspomagająca jako jeden z elementów pracy wychowawczo-dydaktycznej umożlwiający realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego. 3) Dostosowanie podstawy programowej wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych. 4) Wspomaganie rozwoju poznawczego, emocjonalno-społecznego oraz motorycznego dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych. 5) Metody, zasady i formy pracy w przedszkolu z dziećmi z autystycznego spektrum zaburzeń. 6) Rozwój zabawy u dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych.
Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenie praktyczne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z ćwiczeń: kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: 3.0 (70%); 4.0 (80%); 5.0 (90%)
Prace pisemne: (1) opracowanie programu edukacyjno-terapeutycznego, (2) opracowanie scenariusza zajęć grupowych w przedszkolu na podstawie diagnozy przedszkolnej dziecka z autyzmem
Ocena ostateczna: średnia arytmetyczna z uzyskanych ocen
1. Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
2. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2012.
3. Cieszyńska-Rożek J., Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci, Kraków 2013.
4. Frith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2008.
5. Pisula E., Przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2016.
1. Grandin T., Byłam dzieckiem autystycznym, Warszawa 1995.
2. Gray C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Warszawa 2005.
3. Howlin P., Baron – Cohen S., Hadwin J., Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu, Kraków 2012
4. Pisula E, Małe dziecko z Autyzmem. Diagnoza i terapia, Gdańsk 2005.
5. Schopler E., Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych, Gdańsk 1994.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-09-2017 11:09)