Opanowanie przez studentów wiedzy na temat seksualności człowieka i jej komponentów. Poznanie biologicznych, społecznych i kulturowych uwarunkowań aktywności seksualnej człowieka. Wskazanie treści z zakresu zdrowia seksualnego istotnych w praktyce ratownika medycznego. Znajomość praw seksualnych, problematyki agresji i przemocy seksualnej, specyfiki sposobu manifestowania i zaspokajania potrzeb seksualnych w cyklu życia człowieka.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z psychologii oraz pedagogiki
Zakres tematyczny
Wykłady:
1. Podstawowe pojęcia seksuologiczne, zagadnienie normy w seksuologii, zdrowie seksualne, prawa seksualne.
2. Praktyczne podejście do zaburzeń i dysfunkcji seksualnych.
3. Stres mniejszościowy. Prawa osób homo-, biseksualnych oraz transgenderowych.
4. Zaburzenia seksualne towarzyszące chorobom psychicznym i ogólnym i ich leczenie.
5. Zdrowie seksualne w różnych jednostkach chorobowych.
6. Seksualność współczesnych Polaków – przegląd rezultatów badań.
7. Praca z ofiarami przemocy seksualnej.
Ćwiczenia:
1. Modele reakcji seksualnych i podstawy psychofizjologii seksualnej.
2. Rozwój psychoseksualny – seksualność w cyklu życia człowieka.
3. Transseksualizm i dysforia płci.
4. Orientacje seksualne. Zagadnienia LGBTQ.
5. Zaburzenia funkcji seksualnych u mężczyzn i kobiet.
6. Zdrowie seksualne w różnych jednostkach chorobowych.
7. Praca z ofiarami przemocy seksualnej.
Metody kształcenia
Wykład problemowy, dyskusja, prezentacja multimedialna, film. Ćwiczenia: pogadanka heurystyczna, metoda grupowa.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach, w dyskusji oraz uzyskanie powyżej 50% punktów możliwych do uzyskania w teście z programu punktowymi.
W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć
Literatura podstawowa
Bancroft J. (2011), Seksualność człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław
Beisert M. red. (2006), Seksualność człowieka w cyklu życia, PWN, Warszawa
Buss D. M.(2003), Ewolucja pożądania, GWP, Gdańsk
Glaser D., Frosh S. (1995), Dziecko seksualnie wykorzystywane, PZWL, Warszawa
Imieliński K., Dulko S.(1988), Przekleństwo Androgyne. Transseskualizm: mity i rzeczywistość, PWN, Warszawa
Imieliński K., red., (1974), Seksuologia społeczna, PWN, Warszawa
Izdebski Z. (2006), Ryzykowna dekada. Seksualność Polaków w dobie HIV/AIDS. Studium porównawcze 1997– 2001 – 2006, UZ, Zielona Góra
Izdebski Z. (2010), Rozwój seksualny, [w:] B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska (red.), w:Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, PWN, Warszawa
Izdebski Z., Długołęcka A., Radomski D. (2016), Psychoseksualne funckjonowanie osób z niepełnosprawnością. Studium badawcze., Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra
Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków
Jaczewski A. (2014), Seksualność dzieci i młodzieży. Pół wieku badań i refleksji, Difin, Kraków
Jaczewski A., Obuchowska I. (1991), Rozwój erotyczny, WSiP, Warszawa
Lew-Starowicz A., Przyłuska-Fiszer A., Stusiński J., (2015), Normy i kontrowersje etyczne w seksuologii, GWP, Sopot
Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V.(2010), Podstawy seksuologii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa
Pospiszyl K. (2008), Przestępstwa seksualne, PWN, Warszawa
Zielonka-Jenek M., Chodecka A., (2010), Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka, GWP, Gdańsk
Balon R, Segraves RT. Clinical manual of sexual disorders. Washington, DC, London: American Psychiatric Publishing 2009
Iniewicz G, Mijas M, Grabski B. Wprowadzenie do psychologii LGB. Wrocław: Continuo 2012
Lew-Starowicz Z, Skrzypulec V. Podstawy seksuologii. Warszawa: PZWL 2010
Beisert M., (2012), Pedofilia. Geneza i mechanizm zaburzenia, GWP, Gdańsk
Beisert M.(2007), Psychologia zaburzeń seksualnych, [w:] H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna, tom 2, PWN, Warszawa
Beisert M. (1991), Seks twojego dziecka, ZW K. Domke, Poznań
Brzezińska A., red. (2005), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk
Fornalik I. (2012), Jak edukować seksualnie osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla specjalistów, Stowarzyszenie „Bardziej Kochani”, Warszawa
Izdebski Z, Niemiec T, Wąż K (2011), (Zbyt)młodzi rodzice, Wydawnictwo TRIO, Warszawa
Lew-Starowicz Z. (1992), Przemoc seksualna, Jacek Santorski & Co, Warszawa
Lew-Starowicz Z., Długołęcka A.(2006), Edukacja seksualna, Świat Książki, Warszawa
Niemiec T., red., (2007), Raport: Zdrowie kobiet w wieku prokreacyjnym 15 - 49 lat. Polska 2006, UNDP, Warszawa
Wojtasiński Z., (2012), 101 mitów o seksie, Wyd. z/w, Warszawa
Terapia zaburzeń seksualnych. Sandra R. LEIBLUM, Raymond C. Rosen Gdańskie Wyd Psychologiczne 2005
Literatura uzupełniająca
Uwagi
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Agnieszka Zembroń-Łacny (ostatnia modyfikacja: 07-06-2018 23:18)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.