Celem przedmiotu jest pozyskanie przez studentów pogłębionej wiedzy na temat ustroju i zadań jednostek samorządu terytorialnego w Polsce.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu prawa konstytucyjnego i prawa administracyjnego.
Zakres tematyczny
Forma zajęć – wykład
Struktura samorządu terytorialnego w Polsce w świetle regulacji konstytucyjnych i ustawowych. Problematyka podmiotów „szczególnych”.
Pojęcie wspólnoty samorządowej, lokalnej wspólnoty samorządowej, regionalnej wspólnoty samorządowej. Członkostwo we wspólnocie samorządowej i jego konsekwencje prawne.
Osobowość prawna jednostek samorządu terytorialnego. Samodzielność jednostek samorządu terytorialnego.
Statut jednostki samorządu terytorialnego.
Terytorium jednostki samorządu terytorialnego. Zmiany granic jednostek samorządu terytorialnego – model prawny.
Jednostki pomocnicze gminy – charakterystyka. Tworzenie, łączenie, podział i znoszenie. Statut jednostki pomocniczej gminy.
Zakres działania i zadania jednostek samorządu terytorialnego.
Organy jednostek samorządu terytorialnego.
Mechanizmy partycypacji obywatelskiej w jednostkach samorządu terytorialnego: referendum lokalne, konsultacje z mieszkańcami, budżet obywatelski, obywatelska inicjatywa uchwałodawcza.
Akty prawa miejscowego.
Nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego.
Mienie jednostek samorządu terytorialnego. Działalność gospodarcza samorządu terytorialnego a użyteczność publiczna, świadczenie usług przez samorząd.
Dochody jednostek samorządu terytorialnego. Budżet jako instrument realizacji zadań samorządu terytorialnego.
Współpraca zagraniczna jednostek samorządu terytorialnego.
Forma zajęć – konwersatorium
Analiza tekstów aktów normatywnych z dyskusją
Praca w grupach nad wskazanymi zagadnieniami dotyczącymi ustroju i zadań samorządu terytorialnego
Praca pisemna lub esej z wybranej problematyki z zakresu ustroju i zadań samorządu terytorialnego
Metody kształcenia
Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Forma i warunki zaliczenia:
Wykład – egzamin pisemny (pytania otwarte); egzamin obejmuje wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury.
Konwersatorium – na ocenę z konwersatorium składają się ocena pracy pisemnej (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i wykładu/egzaminu.
Literatura podstawowa
K. Grobicka-Madej, L. Mażewski, K. Pawlik, A. Sobolewska, Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, Infor PL SA, 2018.
Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz z odniesieniami do ustaw o samorządzie powiatowym i samorządzie województwa, pod red. R. Hausera, Z. Niewiadomskiego, C. H. Beck, 2014.
Encyklopedia samorządu terytorialnego dla każdego. Część 1 Ustrój, red. nauk. M. Stahl, B. Jaworska-Dębska, Diffin, Warszawa 2010.
Izdebski H., Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności, LexisNexis 2009;
Kisiel, W., Ustrój samorządu terytorialnego w Polsce, LexisNexis 2003.
Literatura uzupełniająca
A. Feja-Paszkiewicz, Struktura samorządu terytorialnego – model przyjęty w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2.04.1997 r i jego realizacja, [w:] Dwadzieścia lat obowiązywania Konstytucji RP. Polska myśl konstytucyjna a międzynarodowe standardy demokratyczne, red. nauk. J. Jaskiernia, K. Spryszak, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017.
Partycypacja społeczna w samorządzie terytorialnym, red. nauk. B. Dolnicki, LEX a Wolters Kluwer business, Warszawa 2014.
A. Feja-Paszkiewicz, Ustalenie i zmiana granic gmin w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego – wybrane problemy, „Przegląd Prawa i Administracji” 2010, t. LXXXIII.
J. P. Tarno (red.), Samorząd terytorialny w Polsce, LexisNexis 2004.
Kisiel, W., Ustrój samorządu terytorialnego w Polsce, LexisNexis 2003.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Maciej Kłodawski (ostatnia modyfikacja: 31-03-2018 12:40)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.