Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z zakresu tworzenia prawa w Polsce. Na konwersatoriach omawiana będzie szeroko rozumiana problematyka pracy legislatora, ze szczególnym uwzględnieniem zasad tworzenia prawa, techniki prawodawczej, poprawności językowo-logicznej i metodyki stanowienia aktów prawa miejscowego. Omówiona zostanie również problematyka organizacji i przebiegu procesu legislacyjnego, w tym szczególnie konsultacje publiczne, działalność lobbingowa oraz ocena legislacji ex-post i ex-ante. Poruszone zostaną także wybrane zagadnienia ze sfery ogłaszania aktów normatywnych. W ramach konwersatorium przewidziane są ponadto zajęcia o charakterze praktycznym, podczas których studenci będą przygotowywali projekty ustaw, rozporządzeń, aktów prawa miejscowego lub wewnętrznego.
Wymagania wstępne
Zaliczony przedmiot „Podstawy prawoznawstwa” albo odpowiadający mu tematycznie i zakresowo przedmiot o innej nazwie.
Posiadanie wiedzy i umiejętności z zakresu prawa konstytucyjnego i administracyjnego.
Zakres tematyczny
Podstawowe pojęcia i instytucje związane z legislacją.
Zasady tworzenia prawa.
Technika legislacyjna i „Zasady techniki prawodawczej”.
Poprawność językowa aktów prawnych.
Konsultacje społeczne i działalność lobbingowa w procesie stanowienia prawa.
Organizacja i przebieg procesu legislacyjnego na przykładzie ustawy i rozporządzenia (z uwzględnieniem pracy legislatorów i innych ekspertów uczestniczących w procesie prawodawczym).
Ogłaszanie aktów prawnych.
Ocena legislacji ex-post i ex-ante.
Specyfika tworzenia aktów prawa miejscowego.
Nadzór i kontrola nad procesem legislacyjnym.
Metody kształcenia
Praca z tekstem (w szczególności praca z tekstami aktów normatywnych i opisami stanów faktycznych).
Praca w grupach (z wykorzystaniem metody przypadków oraz przygotowywanie prac pisemnych).
Praca indywidualna (analiza przedłożonego problemu i zaproponowanie rozwiązania).
Dyskusja na temat zadany przez prowadzącego.
Elementy wykładu.
Omawianie referatów przygotowanych przez studentów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę z konwersatorium składają się:
Wyniki osiągnięte na kolokwium (A).
Aktywność na zajęciach, w tym oceniane referaty studenckie (B).
Projekt przygotowany indywidualnie przez studenta albo grupę studentów, tj. maksymalnie 4 osoby (C).
Ocena będzie wyliczana według wzoru: A+B+C/liczba ocen, przy czym do zaliczenia przedmiotu konieczne jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium.
Kolokwium w formie pisemnego testu obejmującego pytania zamknięte jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte lub uzupełnienia.
Referat na temat zadany przez prowadzącego.
Projekt aktu normatywnego albo opinii o projekcie aktu normatywnego.
Literatura podstawowa
M. Mazuryk, M. Kaczocha, Legislacja administracyjna, Warszawa 2014.
K. Ziemski (red.), Legislacja w administracji. Materiały do konwersatoriów, Poznań 2016.
L. Grzonka, Legislacja administracyjna. Zarys zagadnień podstawowych, Warszawa 2015.
Literatura uzupełniająca
A. Malinowski (red.), Zarys metodyki pracy legislatora, Warszawa 2009.
T. Chauvin, T. Stawecki, P. Winczorek, Wstęp do prawoznawstwa, Warszawa 2014.
G. Wierczyński, Redagowanie i ogłaszanie aktów normatywnych. Komentarz, Warszawa 2016.
S. Wronkowska, M. Zieliński, Komentarz do zasad techniki prawodawczej z dnia 20 czerwca 2002 r., Warszawa 2012.
M. Zieliński, Wykładnia prawa. Zasady, reguły, wskazówki, Warszawa (różne wydania).
H. Jadacka, Poradnik językowy dla prawników, Warszawa 2006.
Artykuły naukowe związane z zagadnieniami wskazanymi w „Zakresie tematycznym”.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Maciej Kłodawski (ostatnia modyfikacja: 27-03-2018 06:09)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.