SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSpP-WPSPE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie przez studentów kluczowych pojęć związanych z pedagogiką specjalną: subdyscypliny pedagogiki specjalnej, paradygmaty, niepełnosprawność, specjalne potrzeby edukacyjne, rehabilitacja. Analizowanie i interpretowanie przez studentów przemian w pedagogice pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, systemu edukacji i rehabilitacji, jak i badań naukowych. Uwrażliwienie studentów na problemy osób z niepełnosprawnością we współczesnym świecie oraz konieczność angażowania się pedagogów specjalnych w ich rozwiązanie.

Wymagania wstępne

Znajomość celów i zadań pedagogiki ogólnej.

Zakres tematyczny

Wykłady

1) Pedagogika specjalna jako subdyscyplina pedagogiki. 2) Interdyscyplinarność pedagogiki specjalnej. 3) Dziedziny pedagogiki specjalnej. 4) Wspólne i swoiste problemy osób z niepełnosprawnością. 5) Paradygmatyczne zmiany w pedagogice specjalnej. 6) Przemiany w opiece i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością w Polsce. 7) Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością.

Ćwiczenia

1) Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. 2) Klasyfikacje osób z niepełnosprawnością. 3) System edukacji osób z niepełnosprawnością w Polsce na tle systemów w innych państwach w Europie i na świecie. 4) Kompleksowa rehabilitacja (rewalidacja) osób z niepełnosprawnością. 5) Dziecko (uczeń) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole i środowisku lokalnym. 6) Wizytacja w szkole specjalnej, szkole z oddziałami integracyjnymi i ogólnodostępnej (studenci niestacjonarni we własnym zakresie).

Metody kształcenia

Wykłady

Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja.

Ćwiczenia

Uczenie się we współpracy, metoda projektu, pokaz, dyskusja, praca ze źródłami, wycieczka.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Egzamin: Test z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczna (0-50%); dostateczna (51-60%), dostateczna plus (61-70%); dobra (71-80%); dobra plus (81-90%); bardzo dobra (91-100%)

Ćwiczenia

1) Projekt edukacyjny. Kryteria oceny projektu od 2-do 5 za: a) rzetelność analizy problematyki, b) zgromadzenie wyczerpującego materiału empirycznego, c) proponowanie rozwiązań zidentyfikowanych problemów, d) komunikatywność przekazu; 2) Kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: niedostateczna (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczna plus (61-70%); dobra (71-80%); dobra plus (81-90%); bardzo dobra (91-100%). Ocenę z ćwiczeń stanowi średnia ocen z 1 i 2.

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  2. Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków 2010.
  3. Ostrowska A., Sikorska J., Syndrom niepełnosprawności w Polsce, Warszawa 1996. 
  4. Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań, 2001.
  5. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Edukacja i pomoc specjalna osobom niepełnosprawnym w krajach europejskich, red. J. Wyczesany, Z. Gajdzica, Cieszyn 2003.
  2. Doroszewska J., Pedagogika specjalna, T. I, II, Wrocław 1989.
  3. Sowa J., Wojciechowski F., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów 2001.
  4. Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Warszawa 2007.
  5. Sękowski A., Psychospołeczne determinanty postaw wobec inwalidów, Lublin 1994.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)