SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Surdopedagogika |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSpP-SURDO |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie ze specyfiką funkcjonowania osób z niepełnosprawnością narządu słuchu, perspektywami edukacyjnymi i rehabilitacyjnymi. Zapoznanie z terminologią surdopedagogiczną. Zapoznanie z czynnikami warunkującymi kształtowanie i rozwój mowy dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. Uwrażliwienie na ograniczenia i specyfikę pracy edukacyjnej osób z uszkodzonym narządem słuchu.
Podstawowa wiedza dotycząca dziecka z niepełnosprawnością i jego możliwości. Umiejętność współpracy z osobami z niepełnosprawnością.
Wykłady 1) Surdopedagogika – pojęcie, klasyfikacja, etiologia. 2) Psychospołeczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością narządu słuchu. 3) Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnym narządem słuchu. Ćwiczenia 1) Specyfika rozwoju psychoruchowego dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. 2) Najnowsze ustalenia dotyczące terminologii stosowanych w przypadku zaburzeń słuchu. 3) Edukacja dzieci z niepełnosprawnością narządu słuchu w szkolnictwie specjalnym, ogólnodostępnym, integracyjnym. 4) Potrzeby edukacyjne dziecka z uszkodzonym narządem słuchu w zależności od stopnia ubytku słuchu. 5) Założenie organizacyjne klasy integracyjnej. 6) Sposoby organizacji pomocy, skierowanej do ucznia z uszkodzonym narządem słuchu w szkole masowej. 7) Rehabilitacja osób z implantami. |
Wykłady
Wykład konwencjonalny, wykład z pokazem, wykład konwersatoryjny, dyskusja.
Ćwiczenia
Praca z książką, klasyczna metoda problemowa, metody ekspresyjne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Ocena z egzaminu.
Ćwiczenia
Średnia ocen uzyskanych z aktywności na zajęciach, udziału w dyskusji, kolokwium, pracy zaliczeniowej przygotowanej w zespołach.
Ocena z przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Oceną końcową jest średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)