SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Neurologia i psychiatria dziecięca |
Kod przedmiotu | 12.0-WP-PSpP-NEUPS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest wzbogacenie i usystematyzowanie wiedzy w zakresie schorzeń neurologicznych i psychicznych występujących u dzieci.
Wiedza z zakresu podstaw anatomii, fizjologii układu nerwowego.
Wykłady
1) Zaburzenia świadomości (podłoże zaburzeń, podział zaburzeń- jakościowe i ilościowe). 2) Upośledzenie umysłowe (klasyfikacja, epidemiologia, zapobieganie, oddziaływanie leczniczo-rehabilitacyjne). 3) Dziecięce porażenie mózgowe (przyczyny, podział, objawy, postać móżdżkowa, pozapiramidowa, mieszana mózgowego porażenia dziecięcego). 4) Padaczka u dzieci (epidemiologia, podział napadów padaczkowych z uwzględnieniem wieku dziecka, encefalopatie epileptogenne – zespół Westa, zespół Lennoxa-Gastauta, psychopatologia padaczki). 5) Autyzm wczesnodziecięcy (epidemiologia, zespół autystyczny, formy autyzmu, diagnostyka różnicowa, dodatkowe badania diagnostyczne, inne psychozy wczesnodziecięce – zespół Retta, zespól Aspergera). 6) Schizofrenia dziecięca (genetyka psychoz, hipotezy etiologiczne w psychozach dziecięcych). 7) Epizod depresyjny oraz „choroba depresyjna u dziecka” (depresja odnosząca się do wieku dziecka, diagnostyka różnicowa, objawy, epidemiologia).
Ćwiczenia
1) Choroby neurologiczne związane z aberracją chromosomów (zespół Downa, Edwardsa, Patau, zespół kociego krzyku, zespół Klinefeltera, zespół Turnera). 2) Chorobyzakaźne układu nerwowego u dzieci (bakteryjne grzybicze i wirusowe zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych, zespół Reya). 3) Choroby demielinizacyjne układu nerwowego (stwardnienie rozsiane, choroba Schildera, zespół Devica). 4) Choroby naczyniowe ośrodkowego układu nerwowego (ostry niedowład połowiczy u dzieci, zatory, krwotoki wewnątrzczaszkowe, tętniaki, naczyniaki oraz inne wady rozwojowe naczyń mózgowych). 5) Zaburzenia lękowe (lęk i niepokój u dziecka, etiopatogeneza zaburzeń lękowych, manifestacje nerwicowe u dzieci). 6) Zaburzenia hiperkinetyczne (epidemiologia, etiologia zaburzeń hiperkinetycznych, przebieg, rozpoznanie i róznicowanie zaburzeń hiperkinetycznych, psychoedukacja i psychoterapia w zaburzeniach hiperkinetycznych). 7) Zaburzenia zachowania oraz emocji rozpoczynające się w dzieciństwie (moczenie mimowolne nieorganiczne, zanieczyszczanie się kałem nieorganiczne, zaburzenia odżywiania, stereotypie ruchowe, jąkanie się).
Wykłady
Wykład konwencjonalny.
Ćwiczenia
Pokaz, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku, praca z książką.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Ocena z testu zawierającego 30 pytań. Student pozytywną ocenę otrzymuje po uzyskaniu 75% punktów z testu.
Ćwiczenia
Średnia ocen z: 1) Pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego składającego się z 50 pytań (0-29 ndst, 30-34 dst, 35-38 dst plus, 39-42 db, 43-46db plus, 47-50 bdb). 2) Studium przypadku.
Ocena z przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Oceną końcowa z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)