SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyka pedagogiczna I - Opiekuńczo-wychowawcza |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PSpP-PRAP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyka | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie organizacji szkoły lub przedszkola, gdzie edukacją są objęte dzieci (uczniowie) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a w szczególności: poznanie struktury placówki, organizacji pracy. Poznanie realizowanych zadań opiekuńczo-wychowawczych, jak i dydaktycznych oraz terapeutycznych, ze szczególnym uwzględnieniem wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poznanie obowiązującej szkołę oraz nauczyciela-wychowawcę, zgodnie z prawem oświatowym, dokumentacji. Uświadomienie studentom konieczności dalszego rozwoju osobistego i zawodowego w kontekście posiadanej wiedzy i umiejętności. Uwrażliwienie studentów na konieczność dostrzegania i rozwiązywania problemów opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz związanych z nimi dylematów etycznych.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, edukacji elementarnej, subdyscyplin pedagogiki specjalnej.
Praktyka
Poznanie zasad BHP. Sposób funkcjonowania szkoły lub przedszkola, struktura i organizacja pracy pracowników i uczestników procesów pedagogicznych. Realizowane zadania opiekuńczo-wychowawcze oraz dydaktyczne i terapeutyczne. Obowiązująca zgodnie z prawem oświatowym dokumentacja szkoły oraz nauczyciela-wychowawcy.
Obserwowanie zorganizowanej i spontanicznej aktywności wychowanków, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w różnych sytuacjach, interakcji nauczyciel (wychowawca) – wychowanek, uczeń – uczeń, procesów grupowych w klasie, aranżacji przestrzeni i jej wyposażenia, prowadzonych przez opiekuna zajęć, integrowania czynności opiekuńczo-wychowawczych, dydaktycznych i terapeutycznych w różnych sytuacjach.
Współdziałanie z opiekunem praktyk w sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnieniu bezpieczeństwa, podejmowaniu działań wychowawczych wynikających z zastanych sytuacji, podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Pełnienie roli opiekuna-wychowawcy w zakresie: diagnozowania dynamiki grupy oraz pozycji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w grupie, poznania wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (sytuacja społeczna, potrzeby, zdolności, dysfunkcje, zaburzenia), prób prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczych wobec grupy i konkretnych wychowanków (zajęcia integracyjne, profilaktyczne), sprawowania opieki nad wychowankami poza terenem szkoły lub przedszkola.
Analiza i interpretacja sytuacji pedagogicznych poprzez prowadzenie dokumentacji, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocenę własnych kompetencji, ocenę przebiegu prowadzonych zajęć, konsultacje z opiekunem praktyki, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów.
Praktyka
Dyskusja, pogadanka, pokaz, demonstracja, praca z książką, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Praktyka
Odbycie praktyki w wymiarze godzin przewidzianym programem studiów potwierdzonej opinią nauczyciela opiekuna praktyki. Podstawą zaliczenia jest terminowe rozliczenie dokumentacji praktyki u nauczyciela z ramienia UZ. Ocena z praktyki stanowi średnią ważoną: 80% oceny z praktyki wystawionej przez nauczyciela – opiekuna praktyki i 20% oceny wystawionej przez nauczyciela z ramienia UZ za poziom merytoryczny dokumentacji praktyki.
Ocena końcowa
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z praktyki.
Najnowsza literatura przedmiotu, z którą student zapoznał się na zajęciach dydaktycznych.
Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży: prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, Warszawa 2010.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)