SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej i rewalidacji |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSpP-TPTPE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu podstaw terapii pedagogicznej i rewalidacji. Doskonalenie umiejętności dostrzegania powiązań teorii z działalnością praktyczną. Kształtowanie postawy otwartości na specyficzne potrzeby dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym szczególnie z niepełnosprawnością.
Podstawy pedagogiki specjalnej, pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej.
Wykłady
1) Miejsce terapii pedagogicznej w nauce i praktyce pedagogicznej. 2) Garnitur pojęciowy w terapii pedagogicznej. 3) Cele i zadania terapii pedagogicznej. 4) Przedmiot i podmiot w terapii pedagogicznej. 5) Uwarunkowania działalności terapeutycznej. 6) Rodzaje i aspekty terapii pedagogicznej. 7) Zasady w terapii pedagogicznej. 8) Efektywność terapii pedagogicznej. 9) Cechy dobrego terapeuty. 10) Rola rodziców w terapii pedagogicznej.
Ćwiczenia
1) Miejsce rewalidacji w nauce i praktyce pedagogicznej. 2) Ustalenia definicyjne podstawowych terminów z zakresu rewalidacji osób z niepełnosprawnością. 3) Biopsychospołeczne przesłanki rewalidacji. 4) Cele i zadania w rewalidacji. 5) Obszary rewalidacji osób z niepełnosprawnością. 6) Osoba z niepełnosprawnością – możliwości i ograniczenia jej rewalidacji. 7) Zasady, metody i środki w rewalidacji. 8) Kompetencje opiekunów w pracy z osobami z niepełnosprawnością.
Wykłady
Wykład, pokaz.
Ćwiczenia
Dyskusja, pokaz, metoda problemowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Pozytywna ocena z egzaminu, zakres egzaminu stanowią treści wykładu.
Ćwiczenia
Średnia ocen z: 1) Pozytywna ocena z kolokwium (po uzyskaniu 60% prawidłowych odpowiedzi), zakres kolokwium obejmuje treści ćwiczeniowe. 2) Aktywny udział w zajęciach, udział w dyskusji, pozytywna ocena merytoryczna prezentacji tematycznej.
Ocena z przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Oceną końcową z przedmiotu jest średnia ocen z wykładów (egzaminu) i ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)