Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr
5
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obieralny
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
15
1
9
0,6
Egzamin
Cel przedmiotu
Zapoznanie studentów z formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Wymagania wstępne
Wiedza z subdyscyplin pedagogiki specjalnej dotycząca swoistych właściwości dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zakres tematyczny
Wykłady
1) Akty prawne regulujące zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 2) Obszary pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole. 3) Podmioty udzielające pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 4) Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu: zajęcia specjalistyczne (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne; logopedyczne; socjoterapeutyczne lub inne o charakterze terapeutycznym); zajęcia rozwijające uzdolnienia; porady, konsultacje i warsztaty dla rodziców i nauczycieli. 5) Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole: zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze; zajęcia specjalistyczne (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne; logopedyczne; socjoterapeutyczne lub inne o charakterze terapeutycznym); klasy terapeutyczne; zajęcia rozwijające uzdolnienia; zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kariery zawodowej; porady i konsultacje dla uczniów; porady konsultacje, warsztaty i szkolenia dla rodziców i nauczycieli. 6) Zasady planowania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i w szkole. 7) Ewaluacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku edukacyjnym.
Metody kształcenia
Wykłady
Wykład, pokaz, dyskusja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady
Egzamin pisemny z problematyki wykładów. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%)
Ocena z przedmiotu
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z wykładów.
Literatura podstawowa
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik, Warszawa 2010.
Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli, Warszawa 2010.
Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe: cz. 1 i 2. Warszawa 2010.
Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. 2010, Nr 228, poz. 1487 z późniejszymi zmianami.
Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielaniai organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. 2013, poz. 532.
Literatura uzupełniająca
Głodkowska J., Model kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – różnice nie mogą dzielić, [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, cz. 1, Warszawa 2010.
Wiszejko-Wierzbicka D., Specjalne potrzeby ucznia czy szkoły? Przewodnik po edukacji włączającej pomocą w rozwijaniu kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły. „Niepełnosprawność – Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania” 2012, nr 4.
Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych, Dz.U. 2012, poz. 982.
Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach, Dz.U. 2012, poz. 981.
Rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. 2015, poz. 843.
Ustawa Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. 2004, Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.