SylabUZ
Nazwa przedmiotu | System Braillle'a II |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSpP-F2SB2 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 45 | 3 | 27 | 1,8 | Zaliczenie na ocenę |
Doskonalenie umiejętności posługiwania się systemem wypukłego pisma punktowego dla niewidomych – system Braille’a: pisanie i czytanie tekstów, notacja matematyczna. Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania systemu Braille’a jako narzędzia komunikacji, informacji, sposobu dostępu do literatury. Ukształtowanie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technikami brajlowskimi. Ukształtowanie umiejętności przygotowywania książek dotykowych dla dzieci niewidomych i innych materiałów alternatywnych.
Podstawowa wiedza tyflopedagogiczna. Opanowanie systemu Braille’a w podstawowym zakresie. Znajomość znaków brajlowskich w wersji pisanej i czytanej.
Konwersatoria
1) Doskonalenie umiejętności pisania i czytania. Pisanie własnych danych osobowych. Pisanie na maszynie brajlowskiej. Czytanie tekstu z podwójną interlinią. Wydawnictwa w systemie L. Braille’a. 2) Doskonalenie umiejętności pisania i czytania. Pisanie pod dyktando. Czytanie tekstu w zapisie zwartym. 3) Doskonalenie umiejętności pisania i czytania. Prowadzenie korespondencji. 4) Pisanie i czytanie cyfr i działań matematycznych. 5) Polskie ortograficzne skróty brajlowskie. 6) Tyflografika. 7) System pisma Braille’a a tyfloinformatyka. 8) Edytorstwo brajlowskiej książeczki dla dzieci.
Konwersatoria
pokaz, warsztaty (praktyczna nauka systemu), praca z książką, film dydaktyczny, praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatoria
Średnia ocen z indywidualnych i zespołowych prac kontrolnych oraz kolokwium.
Ocena z przedmiotu
Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)