SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Biblioterapia |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSpP-PWBIB |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z teoretycznymi (interdyscyplinarnymi) i metodycznymi podstawami biblioterapii. Rozbudzenie kreatywności studentów w zakresie organizacji i realizacji postępowania biblioterapeutycznego: tworzenia modeli postępowania biblioterapeutycznego, materiałów biblioterapeutycznych, stosowania wybranych technik biblioterapeutycznych. Ukształtowanie wrażliwości na potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i słowo pisane i mówione – jako środki oddziaływania terapeutycznego.
Wstępna orientacja w pedagogicznej i psychologicznej problematyce człowieka, jego rozwoju i funkcjonowania. Umiejętność intyrdyscyplinarnego rozumienia problematyki człowieka. Wrażliwość na życiowe problemy człowieka, empatia i otwartość.
Konwersatoria
1) Geneza i ewolucja biblioterapii na świecie i w Polsce. 2) Podstawy teoretyczne i metodyczne biblioterapii; biblioterapia jako nauka i metoda terapii. 3) Biblioterapia a czytanie i czytelnictwo; inicjacja czytelnicza dzieci. 4) Biblioterapia we wczesnym wspomaganiu rozwoju i terapii pedagogicznej dzieci: niepełnosprawnych sensorycznie, niepełnosprawnych intelektualnie, przewlekle chorych, z niepełnosprawnością ruchu, ze spektrum autyzmu i niepełnosprawnością złożoną – metodyka postępowania biblioterapeutycznego. 5) Bajkoterapia w redukcji lęku u dzieci. 6) Poezjoterapia i jej wybrane techniki we wczesnym wspomaganiu rozwoju i terapii pedagogicznej dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi. 7) Materiał alternatywny w postępowaniu biblioterapeutycznym.
Konwersatoria
Praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, metody ekspresyjne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatoria
Średnia ocena z: 1) aktywnego udziału w zajęciach, 2) kolokwium, 3) prac praktycznych (indywidualnych i zespołowych).
Ocena z przedmiotu
Oceną z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.
1. Konieczna E.J., Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2011.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)