Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr
5
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obieralny
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Helena Ochonczenko
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
15
1
9
0,6
Egzamin
Cel przedmiotu
Zapoznanie studentów z przepisami prawa oświatowego, które regulują organizację edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Wymagania wstępne
Wiedza z subdyscyplin pedagogiki specjalnej dotycząca swoistych właściwości dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zakres tematyczny
Wykłady
1) Kategoria uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 2) Międzynarodowe dokumenty wyznaczające politykę państwa wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 3) Akty prawne regulujące organizację edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym szczególnie z niepełnosprawnością, w systemie integracyjnymi i włączającym. 4) Zasady organizacji i planowania kształcenia uczniów z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie integracyjnym i włączającym w świetle przepisów prawnych. 5) Zasady organizacji i planowania zajęć terapeutycznych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznym w stosunku do dziecka lub ucznia z trudnościami w uczeniu się, niepełnosprawnego, niedostosowanego społecznie oraz zagrożonego niedostosowaniem społecznym w świetle przypisów prawnych. 6) Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 7) Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole.
Metody kształcenia
Wykłady
wykład, pokaz, dyskusja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady
Egzamin pisemny z problematyki wykładów. Kryteria ocen: niedostateczny (0-59%); dostateczny (60-67%), dostateczny plus (68-75%); dobry (76-83%); dobry plus (84-91%); bardzo dobry (91-100%).
Literatura podstawowa
Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik. Warszawa 2010.
Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Warszawa 2010.
Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe: cz. 1 i 2. Warszawa 2010.
Ustawa Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.
Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. z 2013 r. Poz. 532.
Rozporządzeniem MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostoswanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2015 r. Poz. 1113.
Thompson J., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2013.
Literatura uzupełniająca
Deklaracja z Salamanki oraz Wytyczne dla działania w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych przyjęte przez Światową Konferencję dotyczącą Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych: Dostęp i Jakość, UNESCO, Salamanka, Hiszpania, 7-10 czerwca 1994.
Garstka T., Wybrane problemy dotyczące pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 2011 (e-book).
Głodkowska J., Model kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – różnice nie mogą dzielić, [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, cz. 1. Warszawa 2010.
Wiszejko-Wierzbicka D., Specjalne potrzeby ucznia czy szkoły? Przewodnik po edukacji włączającej pomocą w rozwijaniu kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły. „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania” 2012, nr 4
Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych, 2012.
Konwencja o prawach dziecka, 1991.
Rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. z 2015 r, Poz. 843.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.