SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika resocjalizacyjna |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSPP-RESOC |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami pedagogiki resocjalizacyjnej (niedostosowanie/nieprzystosowanie, zachowania dewiacyjne, praca z dzieckiem niedostosowanym, przestępczość dzieci i młodzieży, diagnoza, resocjalizacja, terapia, profilaktyka), wyposażenie ich w wiedzę na temat niedostosowania społecznego – jego rodzajach, przejawach, mechanizmach i uwarunkowaniach oraz psychologicznych podstawach procesu resocjalizacji. Analizowanie i interpretowanie przez studentów przyczyn zaburzeń w zachowaniu i umiejętność docierania do informacji na ich temat Uwrażliwienie studentów na niedostosowanie społeczne wynikające z niepełnosprawności. Rozwijanie dociekliwości badawczej w poznawaniu zjawiska niedostosowania społecznego i oddziaływań resocjalizacyjnych.
Znajomość podstawowych pojęć z zakresu pedagogiki ogólnej oraz jej celów i zadań.
Wykłady
1) Pedagogika resocjalizacyjna jako nauka. 2) Miejsce pedagogiki resocjalizacyjnej w systemie nauk pedagogicznych. 3) Podstawowe pojęcia pedagogiki resocjalizacyjnej. 4) Modele „zdrowej” osobowości. 5) Typologia zaburzeń w zachowaniu. 6) Diagnoza i prognoza w resocjalizacji. 7) Przedmiot diagnozy. 8) Teorie i modele resocjalizacji. 9) Zasady resocjalizacji. 10) Fazy i strategie procesu resocjalizacji. 11) System resocjalizacji w Polsce. 12) Podstawy prawne resocjalizacji. 13) Instytucje wychowania resocjalizującego. 14) Nauki pomocnicze pedagogiki resocjalizacyjnej: psychologia, kryminologia, psychiatria i psychopatologia, socjologia i patologia społeczna. 15) Współczesne systemy ograniczania zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży w Polsce i na świecie.
Ćwiczenia
1) Cel, przedmiot, zakres zainteresowań pedagogiki resocjalizacyjnej. 2) Problem normy i patologii, dostosowania i niedostosowania społecznego. 3) Koncepcje niedostosowania społecznego. 4) Istota i przyczyny niedostosowania społecznego – wpływ czynników biopsychicznych na nieprzystosowanie społeczne dzieci i młodzieży. 5) Przyczyny tkwiące w środowisku rodzinnym, rówieśniczym, szkolnym. 6) Społeczne przyczyny niedostosowania. 7) Wczesne symptomy nieprzystosowania. 8) Etapy i stadia niedostosowania. 9) Typologia nieprzystosowania społecznego według C. Czapowa oraz C.E. Sullivana i M.R. Granta. 10) Diagnoza resocjalizacyjna – jej modele, funkcje, etapy. 11) Psychologiczne podstawy procesu resocjalizacji. 12) Proces resocjalizacji jako korektura postaw. 13) System opieki i profilaktyki nad dzieckiem niedostosowanym społecznie. 14) Metody, środki i zasady resocjalizacji.
Wykłady
Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja.
Ćwiczenia
klasyczna metoda problemowa, dyskusja, metoda przypadków, metoda projektu, pokaz, praca ze źródłami.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Egzamin: Test z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczna (0-60%); dostateczna (61-70%), dostateczna plus (61-70%); dobra (71-80%); dobra plus (81-90%); bardzo dobra (91-100%).
Ćwiczenia
Ocena końcowa z ćwiczeń to średnia ocen z: (1) projekt edukacyjny. Kryteria oceny projektu od 2-do 5 za: a) rzetelność analizy problematyki, b) zgromadzenie wyczerpującego materiału empirycznego, c) proponowanie rozwiązań zidentyfikowanych problemów d) komunikatywność przekazu; (2) kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: niedostateczna (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczna plus (61-70%); dobra (71-80%); dobra plus (81-90%); bardzo dobra (91-100%).
Ocena z przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i wykładów.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)