SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Philosophy from the British Isles - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Philosophy from the British Isles
Kod przedmiotu 08.1-WH-UZ-K-PhBI-1
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek WH - oferta ERASMUS / Kulturoznawstwo
Profil -
Rodzaj studiów Program Erasmus pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 10
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Introduction to the philosophical ideas developed by thinkers connected to the British Isles.

Wymagania wstępne

none

Zakres tematyczny

This is a companion course to 'English Philosophy Outside the Isles'. This course aim is to introduce the most fundamental contributions to philosophy made by British thinkers over the centuries. The term 'British' is treated here loosely and is used to indicate a strong connection with the philosophical ideas developed in what is now the United Kingdom and Ireland rather than implying any sort of national affiliation. The time span stretches from the Middle Ages to the first half of the last century. The philosophers covered include: Roger Bacon, Duns Scotus, William of Ockham, Francis Bacon, Thomas Hobbes, John Locke, George Berkeley, David Hume, Adam Smith, Charles Darwin, Jeremy Bentham, John Stuart Mill, Henry Sidgwick, G. E. Moore, J.M.E McTaggart, Bertrand Russell, L. Wittgenstein, A. J. Ayer, J. L. Austin, Gilbert Ryle, Peter Strawson and Karl Popper.

Metody kształcenia

Each meeting comprises the following parts:

  1. A general description of a given philosopher or a philosophical system related to the reading assignment for the current meeting.

  2. A presentation given by selected students describing the reading assignment for the current meeting.

  3. A discussion of the ideas presented in 1., 2. and in the reading assignment.

  4. A reading assignment for the next meeting. This will be a text representative of a given philosophical system or a specific philosopher.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Students will be evaluated in relation to each of the parts 1.-4. as follows:

 

  1. General knowledge of the presented philosophical systems (a test at the end of the term).

  2. Student contribution to the preparation of the assigned presentation (evaluation during presentation).

  3. Activity during discussion (evaluation during discussion).

  4. Knowledge of the assigned reading (evaluation during meetings).

 

The final grade is a weighted sum of the above partial grades.

Literatura podstawowa

Recommended reading:

  1. A. C. Grayling et. al (eds), The Continuum Encyclopedia of British Philosophy, Continuum 2006.

  2. B. Russell, The Problems of Philosophy, various editions

  3. R. Bacon, On Experimental Science

  4. J. Duns Scotus, Treatise on God as First Principle

  5. W. Ockham, Summa of Logic

  6. F. Bacon, Novum Organum Scientarum

  7. T. Hobbes, Leviathan

  8. G. Berkeley, A Treatise Concerning the Principles of Human Knowledge

  9. J. Locke, An Essay Concerning Human Understanding

  10. D. Hume, A Treatise of Human Nature

  11. A. Smith, An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations

  12. Ch. Darwin, On the Origin of Species

  13. J. S. Mill, On Liberty

  14. G. E. Moore, Principia Ethica

  15. K. Popper, The Open Society and Its Enemies

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Adam Trybus (ostatnia modyfikacja: 15-10-2018 22:10)