SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Chemia |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-EKP-Chem-S16 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Energetyka komunalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu chemii nieorganicznej oraz wybranymi zagadnieniami z zakresu chemii organicznej w celu nabycia przez studentów umiejętności rozumienia przemian chemicznych i ich znaczenia dla procesów energetycznych.
Formalne: chemia na poziomie szkoły średniej.
Nieformalne: brak.
Program wykładów:
Budowa materii. Układ okresowy pierwiastków. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Stany skupienia materii. Podstawowe pojęcia i prawa chemiczne. Klasyfikacja i nomenklatura związków nieorganicznych. Typy reakcji chemicznych. Równowaga chemiczna. Kinetyka reakcji chemicznych. Kataliza. Podstawy termochemii. Roztwory i ich właściwości. Równowagi i reakcje w roztworach elektrolitów. Podstawy elektrochemii. Elementy chemii organicznej: klasyfikacja, budowa i właściwości związków organicznych.
Program ćwiczeń:
Rozwiązywanie zadań z zakresu: podstawowych pojęć i praw chemicznych, reakcji chemicznych, obliczeń stechiometrycznych, stężeń roztworów, termochemii, elektrochemii.
Program ćwiczeń laboratoryjnych:
Typy reakcji chemicznych. Elektrolity. Hydroliza soli. Reakcje utleniania i redukcji. Analiza jakościowa wybranych kationów. Analiza miareczkowa: alkacymetria, redoksymetria, kompleksometria. Podstawy syntez organicznych.
Metody podające: wykład informacyjno-problemowy.
Metody poszukujące: ćwiczenia laboratoryjne realizowane w zespołach i indywidualnie.
Metody ćwiczeniowe – ćwiczenia rachunkowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
- Wykład – warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium pisemnego.
Kolokwium pisemne: 5 pytań, ocena z kolokwium jest średnią z pięciu ocen za poszczególne pytania.
- Ćwiczenia – podstawą zaliczenia jest pozytywny wynik kolokwium końcowego oraz wykazanie się wiedzą i umiejętnościami ocenianymi w trakcie ćwiczeń zgodnie z zakresem tematycznym ćwiczeń.
Kolokwium pisemne: 5 pytań, ocena z kolokwium jest średnią z pięciu ocen za poszczególne pytania.
- Ćwiczenia laboratoryjne – na ocenę końcową z ćwiczeń laboratoryjnych składa się ocena z kolokwium pisemnego sprawdzającego wiedzę teoretyczną z zakresu ćwiczenia i ocena ze sprawozdania z wykonanego ćwiczenia. Do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych wymagane jest wykonanie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych przewidzianych w programie oraz uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich kolokwiów pisemnych oraz sprawozdań. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ocen cząstkowych z kolokwiów oraz z ocen cząstkowych wystawianych za wykonane przez studentów sprawozdania z każdych zajęć laboratoryjnych.
Ocena końcowa przedmiotu jest wyznaczana, jako średnia ważona uzyskana przez dodanie: 0,4 oceny z wykładu, 0,30 oceny z ćwiczeń oraz 0,30 oceny z ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena łączna ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,30 – dostateczny, od 3,30 do 3,69 – dostateczny plus, od 3,70 do 4,09 – dobry, od 4,10 do 4,50 – dobry plus, od 4,51 – bardzo dobry.
Zmodyfikowane przez dr inż. Piotr Ziembicki (ostatnia modyfikacja: 15-05-2018 12:23)