SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia budowy miast I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia budowy miast I
Kod przedmiotu his.05_pNadGenT3J4K
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. inż. arch. Wanda Kononowicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1.Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z historią budowy miast europejskich od czasów antycznych do końca epoki renesansu, w aspektach czynników oddziałujących na kształtowanie miast: -politycznego, -społecznego, -gospodarczego, -warunków przyrodzonych, -technicznego, -warowności, -obyczajowo-prawnego
i kompozycji urbanistycznej.

2.Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta pozyskiwania informacji z literatury oraz innych źródeł, a także analizowania, rozpoznawania interpretowania
i wartościowania układów urbanistycznych historycznych miast lub ich fragmentów, jak również formułowanie wniosków.

3.Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do samodzielnej oraz zespołowej pracy studialnej i projektowej w szczególności związanej z rewitalizacją zespołów urbanistycznych oraz wyrobienie świadomości społecznej roli architekta.

Wymagania wstępne

Formalne: zaliczenie przedmiotu Historia architektury powszechnej.

Zakres tematyczny

Program wykładów:

1. Czynniki miastotwórcze. Założenia urbanistyczne w epoce kultury kreteńskiej i mykeńskiej.

2. Założenia urbanistyczne w starożytnej Grecji w okresach: archaicznym, klasycznym i hellenistycznym. Okręgi święte, miasta, agory, akropole, budowle publiczne.

3. Miasta starożytnego Rzymu. Dominacja czynnika militarnego w procesie kształtowania miasta. Zagadnienie centuriacji. Fora, budowle publiczne.

4. Upadek Rzymu. Osadnictwo wczesnośredniowieczne w Europie. Miasta średniowieczne. Typy miast, elementy planu, fortyfikacje.

5. Osadnictwo wczesnośredniowieczne na terenach Polski. Reforma urbanistyczna, miasta lokacyjne, prawo miejskie. Elementy planu miasta, rynki, budowle miejskie, fortyfikacje.

6. Miasta w Europie epoki Odrodzenia. Miasta idealne, traktaty urbanistyczne. Fortyfikacje nowożytne. Miasta w Polsce XVI-XVII w. Jurydyki. Kalwarie.

Program seminariów:

W czasie zajęć seminaryjnych, skorelowanych z tematyką wykładów, dokonywana jest analiza porównawcza oraz odręczne szkice szczegółowych przykładów założeń urbanistycznych charakterystycznych dla poszczególnych epok, pod kątem: rozplanowania, funkcji i kompozycji.

Miasto greckie a castrum romanum. Teatr grecki a teatr rzymski. Agora a forum. Osadnictwo wczesnośredniowieczne. Typy planów miast średniowiecznych. Rynki w mieście średniowiecznym i renesansowym. Fortyfikacje średniowieczne i nowożytne. Plany i realizacje miast renesansowych w Europie zachodniej i w Polsce.

Metody kształcenia

Metody podające:

wykłady problemowe realizowane są w sposób konwencjonalny z wykorzystaniem urządzeń audiowizualnych.

Metody poszukujące:

seminaria realizowane są w sposób interaktywny, jako studia przypadków, z prezentacjami audio-wizualnymi i dyskusją, bazującą na analizie porównawczej. Ponadto student sporządza odręczne szkice analizowanych przykładów, w celu wyrobienia umiejętności syntetycznego ujmowania charakterystycznych cech kompozycji urbanistycznej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Student zdobywa zaliczenie z oceną w randze egzaminu na podstawie obecności na wykładach oraz zdanego kolokwium.

Seminarium:

Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.

Warunkiem zaliczenia jest: udział studenta w dyskusjach problemowych, analizujących - prezentowane w czasie zajęć - historyczne rozwiązania urbanistyczne oraz złożenie arkuszy z syntetycznymi szkicami, wykonywanymi synchronicznie. Oceniana jakość podania oraz umiejętność trafnego rozpoznania i szybkiego uchwycenia charakterystycznych cech kompozycji urbanistycznej.

Zasada ustalania oceny:

Oceną osiągniętych efektów kształcenia z wykładu jest zestawienie kryteriów na podstawie listy obecności oraz oceny z kolokwium zaliczeniowego (wg skali ocen).

Oceną końcową z seminarium jest wyliczenie na podstawie: listy obecności, oceny za złożone szkice (będącej średnią ocen z poszczególnych etapów) oraz oceny za aktywność na zajęciach, analizy przed grupą.

Literatura podstawowa

1. Benevolo L., Miasto w dziejach Europy, red. J. Le Goff, Warszawa 1995;

2. Bogucka M., Samsonowicz H., Dzieje miast i mieszczaństwa w Polsce przedrozbiorowej, Wrocław 1986;

3. Grimal P., Miasta rzymskie, Warszawa 1970;

4. Gutkind E.A., International History of City Development, t. I-VII, New York 1964 – 1972;

5. Kalinowski W., Zarys historii budowy miast w Polsce do połowy XIX wieku. Toruń 1966;

6. Książek M., Zarys budowy miast średniowiecznych w Polsce do końca XV wieku, Kraków 1996;

7. Mumford L., The City in History. Its Origins, Its Transformations, and Its Prospects. Harmondsworth 1975;

8. Ostrowski W., Wprowadzenie do historii budowy miast - ludzie i środowisko, Warszawa 1996;

9. Parnicki - Pudełko S., Architektura starożytnej Grecji. Warszawa 1975;

10. Tołwiński T., Urbanistyka, t. 1: Budowa miast w przeszłości, Warszawa 1947;

11. Wróbel T., Zarys historii budowy miast, Wrocław 1971;

12. Zarębska T. , Teoria urbanistyki włoskiej XV i XVI wieku. Warszawa 1971;

Literatura uzupełniająca

1. Bernhard M.L., Sztuka archaiczna, Warszawa 1989;

2. Bernhard M.L., Sztuka grecka IV wieku p.n.e., Warszawa 1974;

3. Bernhard M.L., Sztuka grecka V wieku p.n.e. Warszawa 1975;

4. Bernhard M.L., Sztuka hellenistyczna. Warszawa 1980;

5. Bogdanowski J., Architektura obronna w krajobrazie Polski. Od Biskupina do Westerplatte. Warszawa 1996;

6. Münch H., Początki średniowiecznego układu miejskiego w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem Śląska. „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki”, t. V, 1960, Z. 3;

7. Pudełko J., Działka lokacyjna w strukturze przestrzennej średniowiecznych miast śląskich XIII wieku. Kwartalnik Architektury i Urbanistyki, t. 9, 1964, z. 2, s. 115-137;

8. Pudełko J., Rynki w planach miast Śląska. „Kwartalnik, Architektury i Urbanistyki”, t. 4, 1959, Z. 3-4, s. 235-263;

9. Ulatowski K., Architektura starożytnej Grecji. Warszawa -, PWN, Poznań 1962;

10. Wąsowicz A., Zagospodarowanie przestrzenne antycznych miast greckich, Wrocław 1982;

Uwagi

Sala wykładowa i seminaryjna z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz.


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-02-2019 22:07)