SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rysunek odręczny II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rysunek odręczny II
Kod przedmiotu rys.01_pNadGenPUVR3
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Małgorzata Czerniawska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest: poszerzenie wiedzy o rysunku na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.
2. Celem w zakresie umiejętności jest: rozwinięcie umiejętności posługiwania się różnymi rodzajami rysunku, w zależności od sytuacji np. syntetyczny szkic koncepcyjny, czy budowanie nastroju przy pomocy światłocienia oraz różnorodnych faktur i materii.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest: rozwinięcie umiejętności prezentowania i uzasadniania własnych interpretacji kompozycji ustawionych w pracowni, oraz architektury rysowanej w plenerze, a także wyrobienie potrzeby zarówno dyskusji, jak i sztuki swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnych prac oraz prac swoich kolegów.

Wymagania wstępne

Formalne:
Uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu: Rysunek Odręczny I.
Nieformalne:
Umiejętność prawidłowej interpretacji zadania z uwzględnieniem kierunków, proporcji, wzajemnych relacji form w obserwowanym zjawisku, a także różnic w natężeniu światła, oraz niuansów materii na różnorodnych powierzchniach. Znajomość szkiców i rysunków wybitnych architektów.

Zakres tematyczny

Program laboratorium:
1. Na podstawie martwej natury /pracownia/ narysować dwie kompozycje: statyczną i dynamiczną, stosując różne rodzaje ekspresji plastycznej oraz wybiórczo akcentując elementy tego układu podkreślające charakter danego opracowania.
2. Znaleźć w plenerze obiekty architektury zabytkowej oraz współczesnej i wykonać serię szybkich szkiców, dokonując syntezy określonego problemu, nie zapominając jednak o kontekście, w którym te obiekty funkcjonują.
3. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form /pracownia/ narysować interpretację własną tej kompozycji, uwzględniając przestrzeń, proporcje, różnice w natężeniu światła i cienia, zauważając również bogactwo faktur oraz materii.
4. Wyszukać w plenerze ciekawe sytuacje architektoniczne i wykonać serię szybkich szkiców akcentujących różne aspekty światła w architekturze: prześwit / zaułek. Następnie dokonać interpretacji wybranych szkiców na dużym formacie w postaci rysunków studyjnych, wydobywając charakter obiektów odpowiednią grą światła i cienia.

Metody kształcenia

Metody podające: zaprezentowanie szkiców i rysunków wybitnych twórców oraz wybór prac studentów (Galeria Sztuki KAiU UZ).
Metody poszukujące: studium martwej natury w pracowni, szkice w plenerze.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium:
Student rozwinął wiedzę o rysunku na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.
Na podstawie martwej natury narysował dwie kompozycje: statyczną i dynamiczną, stosując różne rodzaje ekspresji plastycznej oraz wybiórczo akcentując elementy tego układu podkreślające charakter danego opracowania.
Znalazł w plenerze obiekty architektury zabytkowej oraz współczesnej i wykonał serię szybkich szkiców, dokonując syntezy określonego problemu, nie zapominając jednak o kontekście, w którym te obiekty funkcjonują.
Na podstawie zaproponowanego układu różnych form /pracownia/ dokonał interpretacji własnej tej kompozycji, uwzględniając przestrzeń, proporcje, różnice w natężeniu światła i cienia, zauważając również bogactwo faktur oraz materii.
Wyszukał w plenerze obiekty architektoniczne i narysował dwie kompozycje podkreślając przy pomocy zaobserwowanych faktur i materii różne aspekty światła w architekturze: prześwit / zaułek. Następnie dokonał interpretacji wybranych szkiców na dużym formacie w postaci rysunków studyjnych, wydobywając charakter obiektów odpowiednią grą światła i cienia.
Ma twórcze podejście do własnej interpretacji martwej natury ustawionej w pracowni, oraz architektury rysowanej w plenerze, a także swobodnie dyskutuje i dzieli się wrażeniami na temat własnych prac oraz prac swoich kolegów.

Literatura podstawowa

"O duchowości w sztuce" - Wassily Kandynsky

“Sens sztuki” - Herbert Read

„Labirynt nad morzem" - Zbigniew Herbert

Literatura uzupełniająca

"ARTEON"               magazyn o sztuce współczesnej, miesięcznik

"ARTLUK"                magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik

„CZAS KULTURY”   pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik

"Culture.pl"               portal poświęcony polskiej kulturze

Uwagi


Zmodyfikowane przez (ostatnia modyfikacja: 30-04-2018 21:39)