SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie architektury mieszkaniowej wielorodzinnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie architektury mieszkaniowej wielorodzinnej
Kod przedmiotu proj09_pNadGenAM57R
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr inż. arch. Zbigniew Bać
  • dr inż. arch. Piotr Sobierajewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Projekt 45 3 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z zasadami projektowania zabudowy wielorodzinnej w różnych warunkach funkcjonalno-przestrzennych, kształtowania formy budynków wielorodzinnych i ich otoczenia, szczególnie integracja funkcji, formy, również technologii z potrzebami ogólnospołecznymi mieszkańców i zasadami zrównoważonego rozwoju. 2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania zintegrowanych projektów łączących: funkcje, konstrukcje, estetykę w połączeniu z ogólnospołecznymi celami całego zespołu mieszkaniowego. Szczególną uwagę zwraca się na zasady kształtowania budynków jednorodzinnych w aspekcie zrównoważonego rozwoju. 3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do zaprezentowania przed zespołem rozwiązania projektowego.

Wymagania wstępne

Formalne: pozytywne zaliczenie przedmiotu: Architektura mieszkaniowa I - jednorodzinna z sem. 3.

Zakres tematyczny

Program wykładów: Ogólne zasady środowiskowego kształtowania zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej. Typologia budynków mieszkalnych wielorodzinnych, zasady ich orientacji, dostępności, estetyki, społeczne aspekty otoczenia. Projektowanie mieszkań w budynkach wielorodzinnych: typy mieszkań (mieszkania rozkładowe, jednoprzestrzenne, cyrkulacyjne, amfiladowe, układy indywidualne, mieszkania dwupoziomowe). Wpływ rozwiązań architektonicznych na prawidłowy wybór konstrukcji i technologii budowy. Wymagania funkcjonalno-przestrzenne i środowiskowe w projektowaniu budynków wielorodzinnych. Kształtowanie mieszkań w budynkach o różnej technologii (mieszkania w budownictwie wielkopłytowym i wielkoblokowym (lata 1970–90), mieszkania we współczesnej zabudowie wielorodzinnej (lata 1991–09). Zasady kształtowania mieszkań w oparciu o współczesne tendencje i pragmatyzm: wskazania branżowe, jako determinanta elastycznego kształtowania mieszkania, np. lokalizacja pionów instalacyjnych, przykłady elastycznego podejścia do funkcji mieszkań z możliwością dostosowania ich różnych potrzeb. Aktualne trendy zabudowy deweloperskiej, projektowanie i realizacja w jednej firmie wady i zalety. Optymalizacja procesu inwestycyjnego jako czynnik kształtujący rozwiązania przestrzenne - zrównoważony rozwój. Oczekiwania mieszkańców wobec formy architektonicznej. Problematyka kształtowania wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej w istniejącej tkance miejskiej oraz powiązania współczesnej wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej z istniejącą tkanką historyczną. Analiza współczesnych realizacji wielorodzinnej architektury mieszkaniowej w Polsce. Program ćwiczeń projektowych: Zasady projektowania zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej w kontekście realnej i teoretycznej przestrzeni zawierające aspekty społeczne, techniczne, infrastrukturalne, ekologiczne i ekonomiczne  w celu doboru najbardziej optymalnego rozwiązania projektowego. Zasady projektowania różnych typów budynków mieszkalnych wielorodzinnych i ich układów funkcjonalno – przestrzennych. Projektowanie zgodnie z wymogami przepisów prawa budowlanego i warunkami technicznymi dla wybranych programów zabudowy wielorodzinnej z uwzględnieniem: orientacji względem stron świata, dostępności komunikacyjnej oraz zasad zrównoważonego rozwoju.

Metody kształcenia

Metody podające: Wykłady – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny, prelekcja. Metody poszukujące: Ćwiczenia projektowe - kształcenie interaktywne i kreatywne, praca w grupach realizowana wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: Student poddaje się weryfikacji wiedzy z projektowania wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej potwierdza, że jest ukierunkowany na współczesną architekturę środowiskowa zespołów mieszkaniowych z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwój oraz idei habitatów. Projekt: Student wykonuje architektoniczny projekt wielorodzinnego budynku mieszkalnego i potwierdza, że jest przygotowany do współpracy i działań w grupie, przyjmując w niej różne role. Zasady ustalania oceny: Ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategorii: wiedza, umiejętności i kompetencje jest wynikiem zaliczenia przedmiotu na podstawie testu z progami punktowymi:

50% - 60% pozytywnych odpowiedzi – dst

61% - 70%                                             dst+

71% - 80%                                             db

81% - 90%                                             db+

91% - 100%                                           bdb

Oceną końcową przedmiotu jest średnia z ocen otrzymanych z egzaminu i projektu.

Literatura podstawowa

1. Adamczewska-Wejchert H., Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Arkady, Warszawa 1985. 2. Alexander, C., Pattern Language: Towns, Buildings, Construction, Oxford University Press, New York 1997. 3. Bać Z., red., Humanizacja zespołów mieszkaniowych, w: Habitat ’93, Oficyna Wyd. Pol. Wr., Wrocław 1994. 4. Bać Z., red., Humanizacja środowiska miejskiego a kultura, PAN Oddz. Wrocław, 50 lat Architektury i Urbanistyki w PAN, Wrocław 2002. 5. Bać Z., red., Habitaty proekologiczne, Habitaty 2009, Oficyna Wyd. Pol. Wr., Wrocław 2010. 6. Bańka A., Społeczna psychologia środowiska, Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2002. 7. Baranowski A., Projektowanie zrównoważone w architekturze, Wydaw. Pol. Gd., Gdańsk1998. 8. Chmielewski J. M., Teoria urbanistyki, WAPW, 1996. 9. Chmielewski J. M., Niska intensywna zabudowa mieszkaniowa, WAPW, 1996. 10. Król-Bać E., Wpływ uwarunkowań fizjofizycznych na kształtowanie najbliższego otoczenia człowieka, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1992. 11. Marzyński S., Podstawy projektowania architektury, Arkady, Warszawa 1974.  12. Mieszkowski Z., Elementy projektowania architektonicznego, Arkady, Warszawa 1973. 13. Neufert E., Podręcznik projektowania architektonicznego, Arkady 1996-2009. 14. Szparkowski Z., Zasady kształtowania przestrzeni i formy architektonicznej. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 1993.

Literatura uzupełniająca

1. Latour S., Szymski A., Rozwój współczesnej myśli architektonicznej, PWN, Warszawa 1985. 2. Krajewski K., Mała encyklopedia architektury i wnętrz, Wyd. Ossolineum, 1999.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2018 22:01)