SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie osadnictwa wiejskiego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie osadnictwa wiejskiego
Kod przedmiotu 06.4-WI-ArchP-POW-S16
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Anna Bazan-Krzywoszańska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Projekt 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z podstawowymi typami i formami osadnictwa występującego na terenach Polski poczynając od kształtowania się osadnictwa średniowiecznego, kapitalistycznego przez okres uspołecznionej gospodarki rolnej do współczesnego osadnictwa w gospodarce wolnorynkowej włącznie z dyspozycją i podziałem działek siedliskowych rozkładem pól, rodzajem komunikacji wewnętrzne i wpływem rozwiązań przestrzennych i urbanistycznych na kształtowanie zrównoważonego rozwoju terenów wiejskich.

2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta przeprowadzania urbanistycznej analizy i oceny , funkcjonalno - przestrzennej, społeczno - środowiskowej i estetyczno - technicznej istniejącego stanu zagospodarowania zabudowy wiejskiej oraz formułowania urbanistycznych wniosków projektowych.

3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do samodzielnego poszerzania wiedzy, doświadczeń i umiejętności podczas wykonywania indywidualnie i w zespole projektowych zadań inwentaryzacyjno-studialnych na zajęciach i w terenie.

Wymagania wstępne

Student wcześniej musi uzyskać zaliczenie z przedmiotów:

Podstawy projektowania urbanistycznego I, Historia architektury i budowy miast, Podstawy ochrony środowiska

Zakres tematyczny

Program wykładów:

Podstawowe pojęcia i definicje urbanistyczne dotyczące wiejskich układów urbanistycznych, w tym głównych elementów kształtujących osadnictwo wiejskie takich jak: warunki kulturowe, gospodarcze, społeczne, topograficzno - środowiskowe, polityczne, prawne. Rodzaje typologii wsi samorodnych, zakładanych na tzw. prawie, folwarcznych, uspołecznionych, wsi zrównoważonych i samowystarczalnych, tematycznych i innych wspieranych programami pomocy Unii Europejskiej. Historyczne i współczesne układy przestrzenne zabudowy zagrodowej o różnych układach siedliskowych i ich wpływem na środowiskowe warunki bytowania człowieka. Historyczne i współczesne typy i rodzaje układów komunikacyjnych na obszarach zabudowy wiejskiej, ich zalety i wady. Charakterystyka układów i rodzajów zieleni na terenach wiejskich. Organizacja funkcjonalno - przestrzenna urbanistycznych elementów przestrzennego zagospodarowania wsi oraz wpływ tych układów na ich wewnętrzną i zewnętrzną dostępność.

Program ćwiczeń projektowych:

Część przygotowawcza do opracowania projektowego:

1. Student przeprowadza zespołowo w terenie szczegółową inwentaryzację urbanistyczną na wybranych do opracowania projektowego, obszarach zabudowy historycznej i współczesnej.

2. Zebrany i opracowany inwentaryzacyjny materiał źródłowy, student poddaje planistycznej analizie w zakresie funkcjonalnym, kulturowym, środowiskowym, technicznym, estetycznym i społecznym.

Część zasadnicza opracowania projektowego:

1. Na podstawie wyników przeprowadzonych urbanistycznych analiz poinwentaryzacyjnych student zespołowo wykonuje całościową ocenę istniejącego stanu zagospodarowania, wybranych do opracowania projektowego obszarów zabudowy wiejskiej.

2. Wyniki całościowej oceny urbanistycznej istniejącego stanu zabudowy wiejskiej, student wykorzystuje do opracowania w formie graficznej na mapie, projektowych wniosków do założeń szczegółowego planu zagospodarowania terenu dla wybranych do opracowania projektowego, obszarów zabudowy wiejskiej.

Metody kształcenia

Metody podające:

Wykłady dotyczące podstawowej wiedzy w zakresie podstawowych pojęć i elementów kształtowania osadnictwa wiejskiego,realizowane są w sposób konwencjonalny z wykorzystaniem urządzeń audio - wizualnych.

Metody poszukujące:

Ćwiczenia projektowe dotyczące nabywania przez studenta praktycznych umiejętności, realizowane są w zespołach projektowych, wykonujących indywidualne i wspólne zadania inwentaryzacyjno -studialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Student poddaje się poddaje się weryfikacji wiedzy w zakresie podstawowych pojęć i definicji dotyczących urbanistycznych układów osadniczych wsi oraz główne elementy przestrzennego zagospodarowania terenów wiejskich.

Poddaje się weryfikacji wiedzy dotyczącej rozróżniania urbanistycznych oznaczeń graficznych oraz podstawowych metod i technik analiz urbanistycznych.

Projekt:

Student uwzględnia w zadaniu urbanistycznym zebrane i opracowane dane projektowe na poziomie poprawności oraz w stopniu zaawansowania zgodnym z zakresem programu ćwiczeń projektowych, przedstawia do weryfikacji wspólnie opracowane z zespołem projektowym poinwentaryzacyjne analizy i oceny struktur istniejącej zabudowy wiejskiej w zakresie metodologicznym zgodnym z programem ćwiczeń projektowych, przeprowadza prezentację własnych opracowań inwentaryzacyjno - studialnych, które wykonywane są na okresowych przeglądach z wykorzystaniem środków technicznych i materiałowych, wykazuje zainteresowanie samodzielnym poszerzaniem wiedzy, doświadczeń i umiejętności podczas wykonywania indywidualnie i w zespole projektowym urbanistycznych zadań inwentaryzacyjno - studialnych na zajęciach i w terenie, wykazuje się samodzielną pracą i współpracą w zespole projektowym nad wyznaczonym urbanistycznym zadaniem inżynierskim na podstawowym poziomie złożoności. Wykazuje poza zajęciami w terenie inwentaryzacyjno - studialne zainteresowanie ochroną i rozwojem podstawowych wartości środowiska wiejskiego.

Zasady ustalania oceny:

Ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategorii: wiedza, umiejętności i kompetencje jest wynikiem zaliczenia przedmiotu na podstawie testu z progami punktowymi:

50% - 60% pozytywnych odpowiedzi – dst

61% - 70%                                            dst+

71% - 80%                                            db

81% - 90%                                           db+

91% - 100%                                         bdb

Ocena końcowa jest średnią oceną z projektu i egzaminu.

Literatura podstawowa

1.Kierunki rozwoju obszarów wiejskich. Założenia do „Strategii zrównoważonego rozwoju wsi i rolnictwa” Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju wsi, Warszawa, styczeń 2010 r.

2. Plan Działania Krajowej Sieci Obszarów wiejskich,Sekretariat Regionalny Województwa Dolnośląskiego, czerwiec 2009 r.

3.Bogusz Wanda „Projektowanie architektoniczne i budownictwo regionalne” Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999 r.

4. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 7.10.1997 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle rolnicze i ich usytuowanie. Dz.U. nr 132/97.

5. Zarządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3.07.2003r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego, Dz. U. nr 120, poz. 1133 z późniejszymi zmianami.

6. Ustawa z dnia 7.07.1994 r. - Prawo budowlane  (Dz. U. z 2013r. poz. 1409 jt. z póżn.zm.)

7. Ustawa z dnia 27.03.2003 o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. nr 2015r. poz. 119 jt. z póżn.zm.)

8.Obwieszczenie Ministra Infrastruktury z dn. 12.04.2002r z późniejszymi zmianami, w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie Dz. U. nr 75 z 15.06.2002r. z późniejszymi zmianami.

9. Lenard Jan Z., Tłoczek Ignacy „Budynki w zagrodzie” Wyd. Arkady, Warszawa 1975.

10. Neufert Ernst „Podręcznik projektowania architektoniczno –budowlanego” Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2000.

11. Wiśniewska Miriam „Planowanie osiedli wiejskich ”Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1984.

Literatura uzupełniająca

1. Małachowicz E.: „Ochrona środowiska kulturowego”, Politechnika Wrocławska, Wrocław 1988.

2. Ostrowski W.: „Zespoły zabytkowe w urbanistyce”, Warszawa 1980.

3. Wojciechowski L.: „Budynki inwentarskie w nowoczesnej zagrodzie ”Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 1984.

4. Wojciechowski L.:„Nowoczesna zagroda” Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 1989.

Uwagi

Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych oraz w rzutnik folii.

Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych oraz w rzutnik folii.


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2018 22:01)