SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Budowa pojazdów samochodowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Budowa pojazdów samochodowych
Kod przedmiotu 06.1-WM-MiBM-KiEP-P-01_18
Wydział Wydział Mechaniczny
Kierunek Mechanika i budowa maszyn
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Władysław Papacz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 45 3 27 1,8 Egzamin
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Projekt 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z budową i działaniem podstawowych podzespołów samochodów: osobowych, ciężarowych i autobusów.

Wymagania wstępne

Podstawy Konstrukcji Maszyn, Wytrzymałość Materiałów, Rysunek Techniczny

Zakres tematyczny

Wykłady:

Podstawowe definicje, klasyfikacja samochodów. Masy i wymiary, wskaźniki eksploatacyjne. Budowa i przeznaczenie głównych zespołów samochodu. Podstawowe pojęcia związane z układem napędowym (napęd, moc, moment obrotowy, sprawność całkowita, siła napędowa). Obciążenia pojazdów samochodowych. Budowa układu napędowego: sprzęgła, skrzynie biegów, wały napędowe, przekładnie główne i mechanizmy różnicowe, półosie napędowe, przykłady konstrukcji,

Układ jezdny i zawieszenie. Podział zawieszeń. Charakterystyki techniczne. Zawieszenia konwencjonalne i regulowane. Zadania zawieszenia i charakterystyki sprężystości. Klasyfikacja zawieszeń.  Amortyzatory. Stabilizatory. Osie kół jezdnych. Obciążenie osi kół jezdnych. Koła, ogumienie i obręcze. Analiza rozwiązań zawieszeń współczesnych pojazdów,

Hamowanie i układ hamulcowy. Charakterystyka procesu hamowania. Klasyfikacja układów hamulcowych. Wymagania techniczno-prawne. Mechanizmy hamulcowe.  Efektywność działania hamulców - obciążenia cieplne. Mechanizmy uruchamiające hamulce.

Układ kierowniczy. Działanie i charakterystyka techniczna układu kierowniczego. Mechanizm kierowniczy i zwrotniczy. Geometria kół kierowanych. Mechanizmy wspomagające. Skręt samochodów wieloosiowych i zespołu pojazdów.

Ramy pojazdów samochodowych: metody obliczeń.

 

Zakres ćwiczeń laboratoryjnych:

Praktyczna analiza budowy i działania: sprzęgieł głównych pojazdów samochodowych, klasycznych skrzyń biegów, wałów i półosi napędowych, mostów napędowych, zawieszeń, układów uruchamiania hamulców, mechanizmów hamulców bębnowych i tarczowych, układów kierowniczych, sprzęgieł i przekładni hydrokinetycznych, automatycznych skrzyń biegów oraz silników spalinowych.

 

Zajęcia projektowe:

Posługując się danymi wybranego pojazdu student wykonuje projekt wybranego podzespołu pojazdu.  

Metody kształcenia

Wykłady konwencjonalne oraz  z wykorzystaniem technik multimedialnych.

Praca indywidualna i zespołowa w trakcie realizacji ćwiczeń laboratoryjnych. Prezentacja rozwiązań, analiza i dyskusja nad uzyskanymi wynikami.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich jego form.

Wykład – warunkiem zaliczenia części wykładowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu pisemnego.

Laboratorium – warunkiem zaliczenia jest zaliczenie wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sporządzonego sprawozdania.

Projekt – warunkiem zaliczenia projektu jest uzyskanie pozytywnej oceny z opracowanego projektu.

Literatura podstawowa

  1. Reński A.:” Budowa samochodów: układy hamulcowe i kierownicze oraz zawieszenia”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2004
  2. Zając M.: „Układy przeniesienia napędu samochodów ciężarowych i autobusów”, WKiŁ, Warszawa 2003.
  3. K. Studziński : Samochód – teoria, konstrukcja i obliczanie. WKŁ Warszawa 1980,
  4. J. Werner - Budowa samochodów,
  5. J. Reimpell, Betzer J.: Podwozia samochodów – podstawy konstrukcji. WKŁ Warszawa 2004,
  6. Z. Jaśkiewicz: Projektowanie układów napędowych pojazdów samochodowych, WKŁ, W-wa 1982
  7. Z. Jaśkiewicz, A. Wąsiewski:  –  Układy napędowe pojazdów samochodowych. Obliczenia projektowe. PW. W-wa 2002,

Literatura uzupełniająca

  1. H. Dajniak : Ciągniki,
  2. Z. Jaśkiewicz – Poradnik inżyniera samochodowego. Elementy i materiały. WKŁ W-wa 1990,
  3. Z. Jaśkiewicz – Mechaniczne skrzynki przekładniowe. WKŁ Warszawa 1998.
  4. Z. Jaśkiewicz: Mosty napędowe. WKŁ 1977.
  5. E. Kamiński, J. Pomorski: Dynamika zawieszeń i układów napędowych pojazdów samochodowych. WKŁ W-wa 1983
  6. T. Wrzesiński: Hamowanie pojazdów samochodowych. WKŁ W-wa 1973.

W. Miknass, R. Popiol, A. Sprenger: Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe. WKŁ. W-wa 2005

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Daniel Dębowski (ostatnia modyfikacja: 22-05-2018 11:15)