SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Nowe tendencje w badaniach ilościowych w naukach społecznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Nowe tendencje w badaniach ilościowych w naukach społecznych
Kod przedmiotu 14.2-WP-PEDT-NTBI-Ć_pNadGenKL123
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów doktoranckie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Justyna Nyćkowiak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z: zaawansowaną wiedzą dotyczącą wybranych metod, technik i narzędzi badawczych wykorzystywanych w badaniach ilościowych z zakresu nauk społecznych; z zaawansowanymi sposobami gromadzenia i analizy danych o charakterze ilościowym wykorzystywanymi we współczesnej naukach społecznych.

Wymagania wstępne

elementarna wiedza z zakresu metodologii nauk społecznych

Zakres tematyczny

  1. Strategie badawcze „ilościowe”, „jakościowe” i „mieszane. Przygotowanie i prowadzenie badań empirycznych.
  2. Badania panelowe, podłużne, dynamiczne, badania porównawcze.
  3. Badania z wykorzystaniem technologii mobilnych.
  4. Badania realizowane przez internet.
  5. Wykorzystanie serwisów społecznościowych do prowadzenia badań społecznych i marketingowych.
  6. Badania typu Voice of Customer.
  7. Nowe tendencje w badaniach typu desk research.
  8. Bazy danych, zasady ich przygotowania i korzystania z nich. Harmonizacja danych.
  9. Opracowanie materiału empirycznego o charakterze ilościowym. Zasady tworzenia dobrego raportu. Wizualizacja danych.

Metody kształcenia

klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacja, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, metoda projektowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie z oceną

Tak

Kolokwium

Kolokwium w formie testu z progami punktowymi. Zaliczenie kolokwium na podstawie uzyskania przynajmniej 50% punktów.

Raport z realizacji projektu

Raport z realizacji projektu zawierający założenia metodologiczne, analizę otrzymanych wyników i oryginalne wnioski.

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena stanowić będzie średnią z oceny z raportu i kolokwium.

Ocena końcowa z przedmiotu = ocena z ćwiczeń

Literatura podstawowa

1.    Billiet J., Matsuo H., Beullens K., Vehovar V. (2009), Non-Response Bias in Cross-National Surveys: Designs for Detection and Adjustment in the ESS, ASK Research & Methods Vol. 18 (1, 2009): 3–43
2.    Coromina L., Davidov E., (2013) Evaluating Measurement Invariance for Social and Political Trust in Western Europe over Four Measurement Time Points (2002-2008) ASK Research & Methods Vol. 22 (1, 2013): 37–54
3.    Haeder S., Lehnhoff I., Mardian E. (2010), Mobile Phone Surveys: Empirical Findings from a Research Project, ASK Research & Methods Vol. 19 (1, 2010): 3–19
4.    Jabkowski P. (2007), Wpływ niezrealizowania części wywiadów na trafność wnioskowania statystycznego w badaniach społecznych. Technika wywiadu kwestionariuszowego oraz telefonicznego w świetle błędów nielosowych, ASK Research & Methods, 2007, nr 16, strony 67–86
5.    Martin P. (2011), A Good Mix? Mixed Mode Data Collection and Cross-national Surveys, ASK Research & Methods Vol. 20 (1, 2011): 5–26
6.    Perek-Białas J., Korzeniecka U. (2006), Wykorzystanie metod ilościowych w badaniach marketingowych w Polsce, ASK Research & Methods, 2006, nr 15, strony 51–73
7.    Sztabiński P. (2003), Badacz jako współautor wyników badania, ASK, 2003, nr 12, strony 5 1-8 3
8.    Sztabiński P., Sztabiński F., (1997), Wartość odpowiedzi w wywiadach telefonicznych ze wspomaganiem komputerowym (CATI), ASK Research & Methods SK, 1997, nr 1-2 (5-6), strony 73-92
9.    Sztabiński P., Sztabiński F., Przybysz D. (2009), How Does Length of Fieldwork Period Influence Non-Response? Findings from, ASK Research & Methods ESS 2 in Poland Vol. 18 (1, 2009): 67–95
10.    Sztabiński P.B., Sawiński Z., Sztabiński F. (2005), Fieldwork jest sztuką, Warszawa
11.    Wilk K. (2007), Hierarchical modeling: properties and application, ASK Research & Methods, 2007, nr 16, strony 55–66
 

Literatura uzupełniająca

1.    Kołodziej A. (2013), Teoria estymacji w praktyce badań społecznych, Warszawa
2.    Nowak S. (2012), Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Justyna Nyćkowiak (ostatnia modyfikacja: 07-05-2018 13:23)