SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja osób niepełnosprawnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja osób niepełnosprawnych
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDT-EDON-K_pNadGenCXX7D
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów doktoranckie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z problematyką edukacji osób z niepełnosprawnością - jej wielowymiarowością, zróżnicowaną przestrzennie, programowo-organizacyjnie i w zakresie wsparcia ofertą, słabościami upowszechnianych proinkluzyjnych działań i rozwiązań oraz zakresem możliwych i koniecznych zmian w jej przestrzeni.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  • Koncepcyjne modele niepełnosprawności człowieka (biologiczny, społeczny, biopsychospołeczny) a praktyczne działania i rozwiązania w edukacji i rehabilitacji (powiązanych procesów) osób z niepełnosprawnościami.
  • Wielowymiarowość procesu edukacji (też rehabilitacji) osób z niepełnosprawnościami; wiodące nurty dotychczasowych pronormalizacyjnych i integracyjnych zmian w przestrzeni edukacyjnej i społecznej osób z niepełnosprawnością – krytyczna analiza.
  • System kształcenia specjalnego (segregacyjnego) w kontekście integracyjnych dążeń dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością - nowe możliwości czy tylko ograniczenia?
  • Niepełnosprawność versus specjalne potrzeby edukacyjne? Założenia i realizacja inkluzji społecznej i edukacyjnej dzieci/uczniów z niepełnosprawnością i/lub o specjalnych potrzebach. Możliwe prowłączające rozwiązania w systemie edukacji – organizacyjne, programowe, przestrzenne.
  • Ograniczenia i słabości współczesnej oferty edukacyjnej dla osób z niepełnosprawnościami i/lub o specjalnych potrzebach. Słabości europejskiej i rodzimej oferty. 
  • Selekcyjne i segregacyjne praktyki w systemie edukacji jako utrudnienie dla włączania. Doświadczenia uczniów, nauczycieli i pedagogów związane z upowszechnianym proinkluzyjnym kształceniem.
  • Dotkliwość społeczno-kulturowych barier dla edukacyjnej integracji i włączania oraz normalizacji życia osób z niepełnosprawnością.
  • Koncepcje systemowego wspierania osób z niepełnosprawnością; ich implikacje dla procesu edukacji i rehabilitacji tych osób. Społeczno-ekologiczny model wsparcia.
  • Probolońskie zmiany w kształceniu realizatorów prointegracyjnej edukacji (i rehabilitacji) uczniów/osób z niepełnosprawnościami - pedagogów specjalnych i nauczycieli. Wskaźniki wymywania jakości ich kształcenia (pedagogicznego, nauczycielskiego) i kompetencji; zakresy możliwych i koniecznych zmian.

Metody kształcenia

Praca z tekstem źródłowym, praca w grupie, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia konwersatorium

Uwagi

zaliczenie z oceną

Tak

praca pisemna

zgodna z wymogami podanymi przez prowadzącego

Aktywność podczas zajęć, dyskusja

Merytoryczne przygotowanie, poprawny sposób wygłaszania opinii, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych teorii i danych.

Zasady uzyskania oceny z konwersatorium

Ocena z konwersatorium stanowić będzie średnią ważoną z oceny z pracy pisemnej (60%) i aktywności na zajęciach (40%)

Ocena końcowa z przedmiotu = ocena z konwersatorium

Literatura podstawowa

1.    Gajdzica Z. (2011) Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Kraków
2.    Gajdzica Z. (2013) Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych, Kraków
3.    Janiszewska-Nieścioruk Z. (red.) (2010) Uczeń o specjalnych potrzebach w przestrzeni współczesnego systemu edukacji, Zielona Góra 
4.    Kowalik S. (2007) Psychologia rehabilitacji, Warszawa
5.    Krause A. (2010) Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków
6.    Maciarz A. (1999) Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków
7.    Sadowska S. (2005) Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepełnosprawnych, Toruń
8.    Sadowska S. (2006) Jakość życia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Kraków
9.    Szumski G. (2006) Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Warszawa
10.    Szumski G. (2010) Wokół edukacji włączającej, Warszawa
11.    Zamkowska A (2009) Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji, Radom
 

Literatura uzupełniająca

1.    Borecka-Biernat D. (red.) (2010) Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym, Warszawa
2.    Chromiec E. (2006) Edukacja w kontekście różnicy i różnorodności kulturowej, Kraków
3.    Śliwerski B. (2015) Edukacja (w) polityce Polityka (w) edukacji, Kraków
4.    Wojciechowski F. (2007) Niepełnosprawność, rodzina, dorastanie. Warszawa
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 25-04-2018 07:05)