SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Układy pomiarowe i sterujące w pojazdach - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Układy pomiarowe i sterujące w pojazdach
Kod przedmiotu 06.1-WM-MiBM-OiZEP-SD-11_18
Wydział Wydział Mechaniczny
Kierunek Mechanika i budowa maszyn
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Mirosław Żygadło
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z budową i działaniem nowoczesnych układów pomiarowych, automatyki i sterowania stosowanych we współczesnych pojazdach samochodowych .

Wymagania wstępne

Budowa pojazdów. Teoria ruchu pojazdów. Podstawy elektroniki i elektrotechniki. Podstawy informatyki. Podstawy automatyki i sterowania.

Zakres tematyczny

Treść wykładów:

Podstawowe pojęcia z zakresu systemów pomiarowych, układów automatyki i sterowania – właściwości statyczne i dynamiczne układów liniowych i nieliniowych. Przetwarzanie sygnałów AC/DC i DC/AC, sterowniki, algorytmy sterowania. Przetworniki sygnałów - sensory, elementy wykonawcze – silniki, siłowniki. Podstawowe charakterystyki sygnałów w dziedzinie czasu i częstotliwości. Zastosowanie technik pomiarowych do wyznaczania oddziaływania drgań na człowieka. Wykorzystanie systemów pomiarowych do eksperymentalnego wyznaczaczania charakterystyk zawieszenia pojazdu.Układy automatyki w sterowaniu systemami bezpieczeństwa czynnego w pojazdach: układy ABS, EBS, BAS, ASR, ESP. Sterowanie silnikami z zapłonem iskrowym i  zapłonem samoczynnym. Algorytmy pracy urządzeń diagnostycznych. Sterowanie  automatycznych skrzyń biegów. Nowoczesne  układy  kierownicze. Pokładowe  urządzenia diagnostyczne w pojazdach samochodowych.

Treść ćwiczeń laboratoryjnych:

Praktyczna umiejętność zastosowania technik pomiarowych przedstawionych na wykładzie.Badanie przetworników wielkości fizycznych – przetworniki przemieszczeń, temperatury, ciśnienia.  Badanie układów sterowania z silnikiem  krokowym. Analiza budowy  i badania elementów układu sterowania silników z zapłonem  iskrowym  i samoczynnym. Analiza  budowy  i  kontrola  działania  układu  przeciwblokującego  ABS.  Analiza budowy i zasady działania  układów wspomagania w układzie kierowniczym- wspomaganie elektryczne. 

Metody kształcenia

Wykłady konwencjonalny z wykorzystaniem multimedialnych środków audiowizualnych.

Ćwiczenia laboratoryjne na stanowiskach dydaktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu.

Dopuszczenie do egzaminu jest warunkowane uzyskaniem pozytywnej oceny z oceny z kolokwium zaliczeniowego oraz ćwiczeń laboratoryjnych.

Laboratorium – warunkiem zaliczenia jest zaliczenie wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sporządzonego sprawozdania.

Literatura podstawowa

  1.  Kaczorek T., Dzieliński A., Dąbrowski W., Łopatka R.: Podstawy teorii sterowania. WKŁ, Warszawa 2005.
  2.  Gajek A., Juda Z. Mechatronika Samochodowa – Czujnik. WKŁ, Warszawa 2008.
  3.  Miłek M.: Metrologia elektryczna wielkości nieelektrycznych. Wydawnictwo UZ, Zielona Góra 2006.
  4.  Winiecki W.:Organizacja komputerowych systemów pomiarowych. OWPW Warszawa 2006.
  5.  A. Herner, H. Riehl:  Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych. WKŁ. W-wa 2009.
  6.  M. Wendeker: Sterowanie zapłonem w silnikach  benzynowych. LTN. Lublin, 1999.
  7.  Mazurek St., Merkisz J.: Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych, WKŁ, Warszawa 2007.
  8.  Trzeciak K.: Diagnostyka samochodów osobowych. WKŁ, Warszawa 2008.
  9. Ambroszko W.: Układy mechatroniczne w pojazdach. Przykłady. Politechnika Wrocławska 2013.
  10. Kulka Z.,Libura A., Nadachowski M.: Przetworniki analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe. WKiŁ 1995.
  11. Sieci wymiany danych w pojazdach samochodowych, informator techniczny firmy BOSCH, WKŁ,2008.
  12. Czujniki w pojazdach samochodowych, informator techniczny firmy BOSCH, WKŁ, W-wa 2002
  13. Konwencjonalne i elektroniczne układy hamulcowe. Informator techniczny Bosch. WKŁ, Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca

  1. Zeszyt techniczne firmy  BOSCH – Elektroniczne sterowanie skrzynią biegów EGS.
  2. Zeszyty techniczne firmy BOSCH – Sterowanie EDC
  3. Sieci wymiany danych w pojazdach samochodowych, informator techniczny firmy BOSCH, WKŁ,2008.
  4. Czujniki w pojazdach samochodowych, informator techniczny firmy BOSCH, WKŁ, W-wa 2002
  5. Układy stabilizacji toru jazdy. informator techniczny firmy BOSCH, WKŁ, W-wa 2002
  6. Konwencjonalne i elektroniczne układy hamulcowe. Informator techniczny Bosch. WKŁ, Warszawa 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Daniel Dębowski (ostatnia modyfikacja: 12-09-2018 21:57)