SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Układy pomiarowe i sterujące w pojazdach |
Kod przedmiotu | 06.1-WM-MiBM-OiZEP-SD-11_18 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Mechanika i budowa maszyn |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z budową i działaniem nowoczesnych układów pomiarowych, automatyki i sterowania stosowanych we współczesnych pojazdach samochodowych .
Budowa pojazdów. Teoria ruchu pojazdów. Podstawy elektroniki i elektrotechniki. Podstawy informatyki. Podstawy automatyki i sterowania.
Treść wykładów:
Podstawowe pojęcia z zakresu systemów pomiarowych, układów automatyki i sterowania – właściwości statyczne i dynamiczne układów liniowych i nieliniowych. Przetwarzanie sygnałów AC/DC i DC/AC, sterowniki, algorytmy sterowania. Przetworniki sygnałów - sensory, elementy wykonawcze – silniki, siłowniki. Podstawowe charakterystyki sygnałów w dziedzinie czasu i częstotliwości. Zastosowanie technik pomiarowych do wyznaczania oddziaływania drgań na człowieka. Wykorzystanie systemów pomiarowych do eksperymentalnego wyznaczaczania charakterystyk zawieszenia pojazdu.Układy automatyki w sterowaniu systemami bezpieczeństwa czynnego w pojazdach: układy ABS, EBS, BAS, ASR, ESP. Sterowanie silnikami z zapłonem iskrowym i zapłonem samoczynnym. Algorytmy pracy urządzeń diagnostycznych. Sterowanie automatycznych skrzyń biegów. Nowoczesne układy kierownicze. Pokładowe urządzenia diagnostyczne w pojazdach samochodowych.
Treść ćwiczeń laboratoryjnych:
Praktyczna umiejętność zastosowania technik pomiarowych przedstawionych na wykładzie.Badanie przetworników wielkości fizycznych – przetworniki przemieszczeń, temperatury, ciśnienia. Badanie układów sterowania z silnikiem krokowym. Analiza budowy i badania elementów układu sterowania silników z zapłonem iskrowym i samoczynnym. Analiza budowy i kontrola działania układu przeciwblokującego ABS. Analiza budowy i zasady działania układów wspomagania w układzie kierowniczym- wspomaganie elektryczne.
Wykłady konwencjonalny z wykorzystaniem multimedialnych środków audiowizualnych.
Ćwiczenia laboratoryjne na stanowiskach dydaktycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu.
Dopuszczenie do egzaminu jest warunkowane uzyskaniem pozytywnej oceny z oceny z kolokwium zaliczeniowego oraz ćwiczeń laboratoryjnych.
Laboratorium – warunkiem zaliczenia jest zaliczenie wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sporządzonego sprawozdania.
Zmodyfikowane przez dr inż. Daniel Dębowski (ostatnia modyfikacja: 12-09-2018 21:57)