Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z działem medycyny dotyczącym fizjologicznych i patologicznych aspektów starzenia się człowieka oraz problemów starszego wieku. Zwrócenie uwagi na możliwości profilaktyki i zapobiegania niepełnosprawności, powodującym wyizolowanie społeczne.
Wymagania wstępne
Wiedza, umiejętności i kompetencje nabyte w toku realizacji studiów na I stopniu zwłaszcza w zakresie anatomii, fizjologii i biochemii.
Zakres tematyczny
Wykłady:
Definicja, przedmiot i zakres geriatrii. Procesy starzenia się ludności- przyczyny, etapy i konsekwencje. Charakterystyka populacji osób starszych w Polsce.
Biologiczne i społeczne aspekty starzenia się człowieka.
Fizjologiczne i patologiczne starzenie się człowieka.
Kompleksowa ocena i opieka geriatryczna. Typy niepełnosprawności w podeszłym wieku.
Fizjologiczne zmiany w organizmie osoby starszej predysponujące do rozwoju schorzeń.
Wielkie zespoły geriatryczne (otępienie, majaczenie, depresja, omdlenia, niesprawność ruchowa, upadki, odleżyny, nietrzymanie moczu i stolca).
Najczęstsze schorzenia w geriatrii, wielochorobowość i wielolekowość w podeszłym wieku.
Zespół metaboliczny- genetyka, rozpoznanie i epidemiologia
Aktywność fizyczna i styl życia jako forma niefarmakologicznego postępowania w zespole metabolicznym.
Laboratoria:
Choroby układu sercowo-naczyniowego (nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca, OZW).
Choroby układu oddechowego ( przewlekła obturacyjna choroba płuc, choroby zapalne dróg oddechowych, gruźlica).
Choroby układu pokarmowego.
Choroby metaboliczne w tym cukrzyca wieku starczego.
Choroby otępienne (otępienie typu Alzheimerowskiego, otępienie naczyniopochodne, delirium).
Choroby układu ruchu- osteoporoza, choroby zwyrodnieniowe.
Choroby układu moczowo - płciowego.
Choroby nowotworowe.
Choroby endokrynologiczne.
Metody kształcenia
Wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, dyskusja problemu i omawianie sytuacji klinicznych związanych z chorobami osób starszych. Przygotowanie tematu w formie prezentacji na podstawie literatury przedmiotu.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Podstawą zaliczenia przedmiotu są dwa kolokwia w semestrze w formie testu. Jedno pytanie otwarte związane z rozwiązaniem sytuacji, w której należy podjąć decyzję o dalszym postępowaniu w punktacji 0-10 punktów oraz 30 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru w punktacji 0-1. Student otrzymuje zaliczenie po uzyskaniu 70 % prawidłowych odpowiedzi, ocena dobra 85% prawidłowych odpowiedzi, natomiast uzyskanie 95% prawidłowych odpowiedzi odpowiada ocenie bardzo dobrej. Ocena końcowa jest w 80% średnią arytmetyczną z obu testów z uwzględnieniem aktywnego uczestnictwa w zajęciach na podstawie przygotowania prezentacji - 20% oceny końcowej.
Literatura podstawowa
Rosenthal T. (red.): Geriatria. Czelej, Lublin 2009.
Wieczorowska-Tobis K., Talarska D. (red.): Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008.
Karasek M (red.): Aspekty medyczne starzenia się człowieka. Łódzkie Towarzystwo naukowe, Łódź 2008.
Grodzicki T. (red.): Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Via Medica, Gdańsk 2007.
Manthorpe J., Iliffe S. Depresja wieku podeszłego. PZWL Warszawa 2010.
Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J. A., Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i
Rehabilitacja, PWN, Warszawa 2013.
Abrams W. B., Berkow R: Podręcznik geriatrii. Partner i Urban, Wrocław, 1999.
Jabłoński L. (red). Podstawy gerontologii i wybrane zagadnienia z geriatrii. Czelej Lublin 2000
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.