SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

PW3a -Bioaktywne toksyny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu PW3a -Bioaktywne toksyny
Kod przedmiotu 13.9-WB-BTP-Bio.toks-S18
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Biotechnologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Bartłomiej Najbar, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z:

- rodzajami toksyn;

- wiedzą na temat występowania i powstawania różnych rodzajów toksyn w środowisku przyrodniczym;

- organizmami syntetyzującymi toksyny;

- wpływem toksyn na funkcjonowanie wybranych gatunków roślin i zwierząt;

- właściwościami biologicznymi i fizyko-chemicznymi toksyn;

- metodami badawczymi i analizą struktury toksyn;

- możliwościami wykorzystania toksyn.

Wymagania wstępne

Podstawy biologii i chemii.

Zakres tematyczny

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z występowaniem w środowiskach naturalnych i antropogenicznych różnych typów toksyn, ich powstawaniem, specyfiką działania w środowisku lądowym, wodnym i mieszanym, a ponadto z mechanizmami oddziaływania tych związków na wybrane gatunki roślin, zwierząt i człowieka. Zapoznanie studentów z pospolitymi gatunkami organizmów wodnych wytwarzających toksyny (np. z toksynami syntetyzowanymi przez sinice: cytotoksyny, dermatoksyny, hepatoksyny, neurotoksyny). Zapoznanie studentów z pospolitymi gatunkami zwierząt wytwarzających toksyny. Zapoznanie studentów z realnymi i potencjalnymi negatywnymi skutkami obecności toksyn w środowisku, metodami identyfikującymi, analizującymi, ograniczającymi lub neutralizującymi ich ilość w naturze (np. w zbiornikach wodnych i hodowlach ryb lub innych organizmów) oraz np. w miejscach poboru wody dla ludności.

Metody kształcenia

Metody podające: wykłady informacyjne; prezentacje multimedialne.

Metody problemowe: dyskusje dydaktyczne.

Metody dydaktyczne: wykłady informacyjne; prezentacje multimedialne (indywidualne i w grupach); ćwiczenia praktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział w zajęciach.

Kolokwium pisemne w formie testowej (pozytywna ocena może być uzyskana po zdobyciu ponad 60% punktów).

Ocena z indywidualnie lub grupowo przygotowanej prezentacji multimedialnej.

Literatura podstawowa

Botana L. M. (Ed.). 2008. Seafood and Freshwater Toxins. CRC Press. London - New York.

Chorus I., Bartram J. (Eds.). 1999. Toxic Cyanobacteria in Water. Taylor and Francis. London - New York.

Nawrocki J. 2010. Uzdatnianie wody. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne. Cz. 1 i 2. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Andrzej Jurkowski (ostatnia modyfikacja: 21-05-2018 10:22)