SylabUZ
Nazwa przedmiotu | PW3a -Bioaktywne toksyny |
Kod przedmiotu | 13.9-WB-BTP-Bio.toks-S18 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biotechnologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z:
- rodzajami toksyn;
- wiedzą na temat występowania i powstawania różnych rodzajów toksyn w środowisku przyrodniczym;
- organizmami syntetyzującymi toksyny;
- wpływem toksyn na funkcjonowanie wybranych gatunków roślin i zwierząt;
- właściwościami biologicznymi i fizyko-chemicznymi toksyn;
- metodami badawczymi i analizą struktury toksyn;
- możliwościami wykorzystania toksyn.
Podstawy biologii i chemii.
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z występowaniem w środowiskach naturalnych i antropogenicznych różnych typów toksyn, ich powstawaniem, specyfiką działania w środowisku lądowym, wodnym i mieszanym, a ponadto z mechanizmami oddziaływania tych związków na wybrane gatunki roślin, zwierząt i człowieka. Zapoznanie studentów z pospolitymi gatunkami organizmów wodnych wytwarzających toksyny (np. z toksynami syntetyzowanymi przez sinice: cytotoksyny, dermatoksyny, hepatoksyny, neurotoksyny). Zapoznanie studentów z pospolitymi gatunkami zwierząt wytwarzających toksyny. Zapoznanie studentów z realnymi i potencjalnymi negatywnymi skutkami obecności toksyn w środowisku, metodami identyfikującymi, analizującymi, ograniczającymi lub neutralizującymi ich ilość w naturze (np. w zbiornikach wodnych i hodowlach ryb lub innych organizmów) oraz np. w miejscach poboru wody dla ludności.
Metody podające: wykłady informacyjne; prezentacje multimedialne.
Metody problemowe: dyskusje dydaktyczne.
Metody dydaktyczne: wykłady informacyjne; prezentacje multimedialne (indywidualne i w grupach); ćwiczenia praktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział w zajęciach.
Kolokwium pisemne w formie testowej (pozytywna ocena może być uzyskana po zdobyciu ponad 60% punktów).
Ocena z indywidualnie lub grupowo przygotowanej prezentacji multimedialnej.
Botana L. M. (Ed.). 2008. Seafood and Freshwater Toxins. CRC Press. London - New York.
Chorus I., Bartram J. (Eds.). 1999. Toxic Cyanobacteria in Water. Taylor and Francis. London - New York.
Nawrocki J. 2010. Uzdatnianie wody. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne. Cz. 1 i 2. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.
Zmodyfikowane przez dr Andrzej Jurkowski (ostatnia modyfikacja: 21-05-2018 10:22)