SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy warsztatu dziennikarskiego/ warsztaty prasowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy warsztatu dziennikarskiego/ warsztaty prasowe
Kod przedmiotu podwa_pNadGenPN8QU
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Magdalena Steciąg, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wiedza: zapoznanie studenta ze specyfiką dziennikarstwa prasowego i pracy reportera prasowego, a w szczególności z technikami opracowywania i tworzenia krótkich i dłuższych tekstów informacyjnych; poznanie i zrozumienie przez studenta różnic między informacją a publicystyką, wyćwiczenie logiki tekstów informacyjnych i publicystycznych.

Umiejętności: kształcenie i rozwijanie umiejętności porządkowania i hierarchizowania treści w tekstach prasowych oraz poprawnego logicznie i językowo, atrakcyjnego dla szerokiego odbiorcy przedstawiania faktów i opinii w formie pisemnej.

Kompetencje: uwrażliwienie studenta na potrzeby współczesnego czytelnika i problemy w kreowaniu opinii publicznej, uświadomienie wagi umowy społecznej między dziennikarzem prasowym a czytelnikiem oraz odpowiedzialności za słowo pisane.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Dziennikarstwo prasowe jako rzemiosło. Specyfika pracy reportera prasowego. Język pisany jako narzędzie komunikowania o rzeczywistości. Techniki opracowywania informacji i tworzenie krótkich tekstów informacyjnych. Tytuły i lidy – sposoby tworzenia komunikatywnych i atrakcyjnych eksponowanych jednostek kompozycyjnych tekstów prasowych. Odwrócona piramida jako schemat prezentowania treści. Selekcja i hierarchizacja faktów w prasowych tekstach informacyjnych. Informacja typu news a informacja typu story we współczesnej prasie. Publicystyka prasowa, czyli informowanie o sądach i opiniach. Różnice między informacją a publicystyką. Zasada niełączenia informacji z komentarzem - fundament dziennikarstwa jako umowy społecznej. Komentowanie wydarzeń w mowie i na piśmie. Kolekcje tekstów prasowych: rozbudowana informacja + wydzielony komentarz autora, raport informacyjny.

Metody kształcenia

Warsztaty obejmują zróżnicowane ćwiczenia, kształtujące kompetencje dziennikarskie (językowe, stylistyczne, kompozycyjne, argumentacyjne, interpretacyjne). Uczestnicząc w nich aktywnie na kolejnych etapach, student tworzy swoje prasowe port folio – teczkę, w której gromadzi najlepsze teksty. Może ona służyć jako jego wizytówka w redakcji, w której będzie odbywał praktykę dziennikarską lub dla przyszłego pracodawcy.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

ocena aktywności na zajęciach, ocena przygotowanych tekstów prasowych, prezentacja prasowego port folio

Literatura podstawowa

  1. W. Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.
  2. A. Wojtak, Analiza gatunków prasowych, Lublin 2008.
  3. M. Steciąg, Informacja, wywiad, felieton, Zielona Góra 2006.
  4. J. Fras, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005.
  5. Biblia dziennikarstwa, red. A. Nizioł, A. Skworz, Warszawa 2010.
  6. A. Magdoń, Reporter i jego warsztat, Kraków 2000.

Literatura uzupełniająca

  1. M. Bugajski, Język w komunikowaniu, Warszawa 2007.
  2. Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2008.
  3. L. Manovich, Język nowych mediów, Warszawa 2006.
  4. T. Piekot, Dyskurs polskich wiadomości prasowych, Kraków 2006.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 02-05-2018 10:35)