Cel ogólny: zapoznanie z problematyką z zakresu społecznego i kulturowego oddziaływania mediów w komunikowaniu ze społeczeństwem jako całością; cele szczegółowe: zapoznanie z rolą mediów w kształtowaniu opinii publicznej i czynnikami determinującymi określone postawy opinii publicznej, nabycie wiedzy na temat samej kategorii opinia publiczna (jej rodzajami, funkcją itp.) i jej interakcji z podstawowymi systemami komunikacyjnymi, znajomość roli języka w kształtowaniu opinii publicznej, nabycie umiejętności dostrzegania aktywnej roli opinii publicznej jako instrumentu nacisku społecznego.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Rola mediów we współczesnym życiu społecznym i kulturowym – uwagi wstępne.
Opinia publiczna jako kategoria definicyjna (opinia publiczna a opinia społeczna). Funkcje opinii publicznej.
Publiczność. Konceptualizacja pojęcia.
Podstawowe koncepcje spirali milczenia (ujecie E. Noelle-Neumanna, aspekt psychologiczny) .
Media masowe a procesy kształtowania opinii publicznej.
Zjawisko ustanawiania agendy (agenda-setting). Relacje między agenda-setting, agenda-building i mediami (schemat metodologiczny Manheima).
Manipulacja opinią publiczną (opinia publiczna a propaganda). Manipulacja medialna.
Niemanipulacyjne metody nacisku w mediach – perswazja, przymus, przemoc.
Uprzedzenia, stereotyp jako czynniki wpływu na opinię publiczną.
Formy wyrażania i pomiaru opinii publicznej.
Kształtowanie opinii publicznej – studium przypadka (debaty telewizyjne, telewizyjne serwisy informacyjne itp.).
Metody kształcenia
wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, opis wyjaśniający, opis klasyfikujący, prezentacja, rozmowa nauczająca, dyskusja
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
aktywny udział w wykładzie konwersatoryjnym i dyskusji, prezentacja wybranej "agendy", pozytywna ocena z kolokwium, przedstawienie pracy pisemnej (prezentacji)
Literatura podstawowa
Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa 200, s. 61-168.
Dobek-Ostrowska B., Fras J., Ociepka B., Teoria i praktyka propagandy, Warszawa 1999.
Dobek-Ostrowska B., Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem politycznym, Wrocław 2003, s. 121-176.
McCombs M., Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Kraków 2008.
Młyniec E., Opinia publiczna. Wstęp do teorii, Poznań-Wrocław 2002.
Jabłoński W., Opinia publiczna, [w:] Wprowadzenie do nauki o państwie i polityce, (red.) Szmulik B, Żmigrodzki M., Lublin 2004, s. 475-491.
Szwed R., Reprezentacja opinii publicznej w dyskursie publicznym, Lublin 2011.
Noelle-Neumann E., Spirala milczenia, Poznań 2004.
Literatura uzupełniająca
Allan S., Kultura newsów, Kraków 2009.
Bralczyk J., O języku polskiej propagandy politycznej lat siedemdziesiątych, Warszawa 2001.
Błuszkowski J., Stereotypy narodowe w świadomości Polaków, Warszawa 2003.
Globan-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2005.
Jabłoński W., Kreowanie informacji. Media relations, Warszawa 2007.
Kasińska-Metryka A.,Od propagandy do public relations. Zarys komunikacji politycznej w Polsce w latach 1980-2005, Warszawa 2007.
Kasińska-Metryka A., Gołoś M. (red.), Mity i stereotypy w polityce. Przeszłość i teraźniejszość, Toruń 2010.
McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007.
Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, Warszawa 2004.
Uwagi
brak
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 02-05-2018 10:35)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.