Zajęcia maja na celu poznanie przez studenta mechanizmów kognitywnego przetwarzania informacji, niezbędnych do ich interpretacji oraz obróbki. Mają również umożliwić studentowi sprawne poruszanie się w przestrzeni informacyjnej, za sprawą nabycia umiejętności szerszego zastosowanie trików i skrótów myślowych, którymi posługuje się ludzki umysł.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Podstawy kognitywnego przetwarzania informacji.
Kognitywne metody pozyskiwania informacji (nabywanie wiedzy).
Kognitywne przetwarzanie informacji jako fundament komunikacji społecznej.
Kognitywne przetwarzanie informacji jako fundament pracy dziennikarskiej.
Zadania i funkcjonowanie umysłu w trakcie wykonywania pracy dziennikarskiej (dziennikarskie operowanie obrazem, dźwiękiem, nastrojem i emocjami).
Zasady funkcjonowania percepcji na przykładach medialnych: percepcja wizualna, percepcja słuchowa, percepcja metaforyczna, percepcja analityczna, percepcja porównawcza.
Skróty myślowe i udogodnienia systemu percepcji oraz ich znaczenia w pracy dziennikarskiej.
Zaburzenia percepcji i ich przyczyny.
Medialna manipulacja względem systemu kognitywnego.
Trudności z prawidłową selekcją, przetwarzaniem i interpretacją zdarzeń.
Znaczenie programu kulturowego w komunikacji społecznej i pracy dziennikarza.
Metody kształcenia
Wykład informacyjny, analityczny, konwersatoryjny, ćwiczenia w grupach, prezentacja, dyskusja, burza mózgów, praca z materiałem źródłowym.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Obecność na zajęciach, aktywność, praca zaliczeniowa lub wygłoszony referat.
Literatura podstawowa
Brożek B., Granice interpretacji, Kraków 2016.
Dziennikarstwo, media, społeczeństwo, pod red. S. Mocek, Warszawa 2005.
Ekspansja obrazów: sztuka i media w świecie współczesnym, pod red. B. Frydryczak, Warszawa 2000.
Gleick J., Informacja, bit, wszechświat, rewolucja, przeł. G. Siwek, Kraków 2012.
Heath R., Uwieść podświadomość. Psychologia reklamy, przeł. J. Trojnar, Sopot 2014.
Jagodzińska M., Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania, Gliwice 2008.
Manipulacja w mediach, pod red. M. Butkiewicz, S. Konopacka, Opole 2012.
Metodologiczne i teoretyczne problemy kognitywistyki, pod red. J. Woleński, A. Dąbrowski, Kraków 2014.
Spitzer M., Jak uczy się mózg?, przeł. M. Guzowska-Dąbrowska, Warszawa 2007.
Szewczyk A., Społeczeństwo informacyjne - problemy rozwoju, Warszawa 2007.
Zaraziński G., Komunikacja i media: wprowadzenie, Siedlce 2006.
Literatura uzupełniająca
Brak
Uwagi
Jest to przedmiot opcjonalny, wybierany z oferty przedmiotów do wyboru Instytutu Filologii Polskiej; przedmiot zostanie uruchomiony w zależności od potrzeb i zainteresowania w danym semestrze studiów II stopnia (na podstawie deklaracji studentów/elektronicznego wyboru przedmiotów).
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 02-05-2018 10:33)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.