SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

PdW I: Umysł w świecie informacji. Kognitywne aspekty pracy dziennikarskiej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu PdW I: Umysł w świecie informacji. Kognitywne aspekty pracy dziennikarskiej
Kod przedmiotu 08.0-WH-DiksD-UK-S17
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Krystian Saja
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zajęcia maja na celu poznanie przez studenta mechanizmów kognitywnego przetwarzania informacji, niezbędnych do ich interpretacji oraz obróbki. Mają również umożliwić studentowi sprawne poruszanie się w przestrzeni informacyjnej, za sprawą nabycia umiejętności szerszego zastosowanie trików i skrótów myślowych, którymi posługuje się ludzki umysł.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Podstawy kognitywnego przetwarzania informacji.
  2. Kognitywne metody pozyskiwania informacji (nabywanie wiedzy).
  3. Kognitywne przetwarzanie informacji jako fundament komunikacji społecznej.
  4. Kognitywne przetwarzanie informacji jako fundament pracy dziennikarskiej.
  5. Zadania i funkcjonowanie umysłu w trakcie wykonywania pracy dziennikarskiej (dziennikarskie operowanie obrazem, dźwiękiem, nastrojem i emocjami).
  6. Zasady funkcjonowania percepcji na przykładach medialnych: percepcja wizualna, percepcja słuchowa, percepcja metaforyczna, percepcja analityczna, percepcja porównawcza.
  7. Skróty myślowe i udogodnienia systemu percepcji oraz ich znaczenia w pracy dziennikarskiej.
  8. Zaburzenia percepcji i ich przyczyny.
  9. Medialna manipulacja względem systemu kognitywnego.
  10. Trudności z prawidłową selekcją, przetwarzaniem i interpretacją zdarzeń.
  11. Znaczenie programu kulturowego w komunikacji społecznej i pracy dziennikarza.

Metody kształcenia

Wykład informacyjny, analityczny, konwersatoryjny, ćwiczenia w grupach, prezentacja, dyskusja, burza mózgów, praca z materiałem źródłowym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność na zajęciach, aktywność, praca zaliczeniowa lub wygłoszony referat.

Literatura podstawowa

  1. Brożek B., Granice interpretacji, Kraków 2016.
  2. Dziennikarstwo, media, społeczeństwo, pod red. S. Mocek, Warszawa 2005.
  3. Ekspansja obrazów: sztuka i media w świecie współczesnym, pod red. B. Frydryczak, Warszawa 2000.
  4. Gleick J., Informacja, bit, wszechświat, rewolucja, przeł. G. Siwek, Kraków 2012.
  5. Heath R., Uwieść podświadomość. Psychologia reklamy, przeł. J. Trojnar, Sopot 2014.
  6. Jagodzińska M., Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania, Gliwice 2008.
  7. Manipulacja w mediach, pod red. M. Butkiewicz, S. Konopacka, Opole 2012.
  8. Metodologiczne i teoretyczne problemy kognitywistyki, pod red. J. Woleński, A. Dąbrowski, Kraków 2014.
  9. Spitzer M., Jak uczy się mózg?, przeł. M. Guzowska-Dąbrowska, Warszawa 2007.
  10. Szewczyk A., Społeczeństwo informacyjne - problemy rozwoju, Warszawa 2007.
  11. Zaraziński G., Komunikacja i media: wprowadzenie, Siedlce 2006.

Literatura uzupełniająca

Brak

 

Uwagi

Jest to przedmiot opcjonalny, wybierany z oferty przedmiotów do wyboru Instytutu Filologii Polskiej; przedmiot zostanie uruchomiony w zależności od potrzeb i zainteresowania w danym semestrze studiów II stopnia (na podstawie deklaracji studentów/elektronicznego wyboru przedmiotów).


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 02-05-2018 10:33)