SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Nauczanie wymowy i trudnych miejsc polszczyzny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Nauczanie wymowy i trudnych miejsc polszczyzny
Kod przedmiotu 09.0-WH-FiPlP-TMO-S16
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia polska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. zw. dr hab. Stanisław Borawski
  • dr hab. Magdalena Hawrysz, prof. UZ
  • dr Magdalena Jurewicz-Nowak
  • dr Irmina Kotlarska
  • dr hab. Iwona Pałucka-Czerniak
  • dr Dorota Szagun
  • dr Iwona Żuraszek-Ryś
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zasadniczym celem zajęć jest przybliżenie studentom prawideł poprawnej wymowy w procesie komunikacji językowej oraz problemu świadomego posługiwania się głosem. W zakresie podejmowanych zagadnień znajdują się m.in. zjawiska fizjologiczne związane z tworzeniem głosu, jego poprawną emisją, patologią i higieną.

Wymagania wstępne

zaliczenie kursu z metodyki nauczania języka polskiego jako obcego

Zakres tematyczny

Modele komunikowania się. Przegląd form komunikacji z odniesieniem ich do określonych sytuacji komunikacyjnych. Zróżnicowanie normy językowej. Typy błędów językowych, mechanizmy ich powstawania oraz sposoby eliminowania. Zjawiska fizjologiczne związane z tworzeniem głosu, jego poprawną emisją, patologią i higieną.

Metody kształcenia

polimetody z elementami ćwiczeń praktycznych

Efekty kształcenia i metody weryfikacji osiągania efektów kształcenia

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

zaliczenie kolokwium, aktywne uczestnictwo w dyskusjach, wykonanie zleconych ćwiczeń

Obciążenie pracą

Obciążenie pracą Studia stacjonarne
(w godz.)
Studia niestacjonarne
(w godz.)
Godziny kontaktowe (udział w zajęciach; konsultacjach; egzaminie, itp.) 35 -
Samodzielna praca studenta (przygotowanie do: zajęć, kolokwium, egzaminu; studiowanie literatury przygotowanie: pracy pisemnej, projektu, prezentacji, raportu, wystąpienia; itp.) 15 -
Łącznie 50 -
Punkty ECTS Studia stacjonarne Studia niestacjonarne
Zajęcia z udziałem nauczyciela akademickiego 1 -
Zajęcia bez udziału nauczyciela akademickiego 1 -
Łącznie 2 -

Literatura podstawowa

  1. M. Bugajski, Język w komunikowaniu, Warszawa 2006.
  2. B. Dunaj, O zasadach kodyfikacji wymowy, (w:) Kultura języka dziś, red. W. Pisarek i H. Zgółkowa, Poznań 1995, s. 83-91.
  3. Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Tom 2. Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław 1993.
  4. Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004.
  5. J. Kram, Zarys kultury żywego słowa, Warszawa 1995.
  6. B. Lunden, L. Rossell, Techniki prezentacji, Gdańsk, 2003.
  7. B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003.
  8. Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2004.
  9. Współczesne systemy komunikowania, red. Bogusława Dobek-Ostrowska, Wrocław 1998, s. 33-37.
  10. M. Zalesska-Kręcicka, T. Kręcicki, E. Wierzbicka, Głos i jego zaburzenia: zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004.

Literatura uzupełniająca

  1. Logopedia: pytania i odpowiedzi: podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 2003, s. 11-26.
  2. A. Łastik, Poznaj swój głos, Warszawa 2002.
  3. B. Maniecka-Aleksandrowicz, Klasyfikacja zaburzeń głosu, „Audiofonologia”, t. X , 1997, s. 61-67.
  4. H. Mierzejewska, M. Przbysz-Piwkowa, Zaburzenia głosu – badanie - diagnozowanie - metody usprawniania, Warszawa 1998.
  5. D. Ostaszewska, J. Tambor, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa, 2000.
  6. M. Walczak-Deleżyńska, Aby język giętki... Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001.
  7. E. Sachajska,  Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1992.

Uwagi

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji nauczanie języka polskiego jako obcego.


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 02-05-2018 10:40)