Zasadniczym celem zajęć jest przybliżenie studentom prawideł poprawnej wymowy w procesie komunikacji językowej oraz problemu świadomego posługiwania się głosem. W zakresie podejmowanych zagadnień znajdują się m.in. zjawiska fizjologiczne związane z tworzeniem głosu, jego poprawną emisją, patologią i higieną.
Wymagania wstępne
zaliczenie kursu z metodyki nauczania języka polskiego jako obcego
Zakres tematyczny
Modele komunikowania się. Przegląd form komunikacji z odniesieniem ich do określonych sytuacji komunikacyjnych. Zróżnicowanie normy językowej. Typy błędów językowych, mechanizmy ich powstawania oraz sposoby eliminowania. Zjawiska fizjologiczne związane z tworzeniem głosu, jego poprawną emisją, patologią i higieną.
Metody kształcenia
polimetody z elementami ćwiczeń praktycznych
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
zaliczenie kolokwium, aktywne uczestnictwo w dyskusjach, wykonanie zleconych ćwiczeń
Literatura podstawowa
M. Bugajski, Język w komunikowaniu, Warszawa 2006.
B. Dunaj, O zasadach kodyfikacji wymowy, (w:) Kultura języka dziś, red. W. Pisarek i H. Zgółkowa, Poznań 1995, s. 83-91.
Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Tom 2. Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław 1993.
Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004.
J. Kram, Zarys kultury żywego słowa, Warszawa 1995.
B. Lunden, L. Rossell, Techniki prezentacji, Gdańsk, 2003.
B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003.
Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2004.
Współczesne systemykomunikowania, red. Bogusława Dobek-Ostrowska, Wrocław 1998, s. 33-37.
M. Zalesska-Kręcicka, T. Kręcicki, E. Wierzbicka, Głos i jego zaburzenia: zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004.
Literatura uzupełniająca
Logopedia: pytania i odpowiedzi: podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 2003, s. 11-26.
A. Łastik, Poznaj swój głos, Warszawa 2002.
B. Maniecka-Aleksandrowicz, Klasyfikacja zaburzeń głosu, „Audiofonologia”, t. X , 1997, s. 61-67.
H. Mierzejewska, M. Przbysz-Piwkowa, Zaburzenia głosu – badanie - diagnozowanie - metody usprawniania, Warszawa 1998.
D. Ostaszewska, J. Tambor, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa, 2000.
M. Walczak-Deleżyńska, Aby język giętki... Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001.
E. Sachajska, Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1992.
Uwagi
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji nauczanie języka polskiego jako obcego.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 02-05-2018 10:43)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.