Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności rozumienia tekstu słuchanego o różnej tematyce oraz rozwiązywanie różnych form ćwiczeń sprawdzających globalne oraz selektywne rozumienie tekstu słuchanego. Kształtowanie sprawności rozumienia ze słuchu odbywa poprzez prezentację studentom pojedynczych wypowiedzi, tekstów dialogowych oraz monologów, fragmentów filmów, programów telewizyjnych, audycji radiowych i piosenek. Niemniej istotnym aspektem zajęć jest omawianie niejasnych kwestii leksykalnych występujących w tekstach słuchanych oraz wykonywanie ćwiczeń leksykalnych utrwalających słownictwo i umożliwiających uczestnikom kursu doskonalenie kompetencji językowej.
fragmenty filmów, programów telewizyjnych, wiadomości
piosenki
Zakres tematyczny tekstów słuchanych:
teksty słuchane dotyczą tematyki życia codziennego (np. spędzanie wolnego czasu, książka, rekreacja, telewizja, film, sport, moda, muzyka, komputer, rodzina, święta i przyjaźnie, urlop i podróże, szkoła i nauka, praca i zawód, reklama, konsumpcja, zakupy, aktualne wydarzenia polityczne i kulturalne na świecie).
teksty popularnonaukowe (np. gospodarka, zdrowie, kultura, historia, tradycje)
Metody kształcenia
Podczas zajęć studenci rozwiązują ćwiczenia sprawdzające selektywne i globalne rozumienie słuchanych tekstów:
ćwiczenia leksykalne poprzedzające słuchanie, odpowiadanie na pytania związane z tekstem, jego tematem;
ćwiczenia w trakcie słuchania tekstu: zadania prawda/fałsz, uzupełnianie tabel, ankiet, luk w tekście (słów lub większych fragmentów), przewidywanie (‘antycypacja’), zadania wielokrotnego wyboru, sporządzanie notatek, odpowiedzi na postawione pytania;
ćwiczenia po wysłuchaniu tekstu udzielanie pisemnych pisemnych oraz ustnych odpowiedzi na konkretne pytania, pisemnie i ustne streszczanie treści tekstu, udział w dyskusji na temat przedstawiony w tekście.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwiów, prac pisemnych i odpowiedzi ustnych; obecność i aktywność na zajęciach; terminowe wykonywanie zadań domowych.
Literatura podstawowa
Ganczar, M; Matusiak, K.: Hörverstehen. Podręcznik do nauki języka niemieckiego ze słuchu, Poltext 2010.
Hilpert S., Kerner M.: Schritte plus 5: Deutsch als Fremdsprache /Kursbuch + Arbeitsbuch mit Audio-CD zum Arbeitsbuch und interaktiven Übungen, September 2010.
Perlmann-Balme M., Schwalb S., Orth-Chambah J.:Sicher! B1+: Deutsch als Fremdsprache / Arbeitsbuch mit Audio-CD, Hueber 2012.
Köhl-Kuhn R., Daniels A.: Mittelpunkt B2: Übungsheft Lese- und Hörverstehen + Audio-CD, Klett 2009.
Perlmann-Balme M., Schwalb S.: em neu Hauptkurs: Deutsch als Fremdsprache / Arbeitsbuch mit Audio-CD, Hueber 2008.
Materiały z niemieckojęzycznych stron internetowych np. Deutsche Welle, WDR 5, National Geographic.de, Vorleser.net, Schätze der Welt.de, tagesschau.de
Materiały własne prowadzącego zajęcia.
Literatura uzupełniająca
Materiały własne prowadzącego.
Uwagi
Brak
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 29-05-2019 20:00)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.