SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia nauk przyrodniczych |
Kod przedmiotu | 08.1-WB-BSD-MNP-W-S14_pNadGenKSXO7 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biologia / Biologia środowiska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Studenci zostaną zapoznani z ogólna specyfiką poznania naukowego, a zwłaszcza procesem zdobywania i pomnażania wiedzy w dziedzinie przyrodoznawstwa, także w aspekcie historycznym. Celem zajęć jest także zaznajomienie studentów z teorią, metodami oraz procedurami badawczymi wykorzystywanymi w obszarze nauk przyrodniczych. Zajęcia mają umożliwić studentom także nabycie umiejętności właściwego formułowania problemów badawczych, doboru i weryfikacji źródeł oraz uzyskanych wyników.
Podstawy wiedzy o historii nauki i społeczeństwa w zakresie przewidzianym programem szkoły średniej.
1. Przedmiot i terminologia metodologii badań naukowych.
2. Metodologia opisowa a metodologia normatywna.
3.Teoria nauki. Klasyfikacja nauk.
4. Ciągłość wiedzy naukowej i rewolucje naukowe.
5. Problemy badawcze i hipotezy badawcze.
6. Metody pomiaru. Standardy prowadzenia badań nsaukowych.
7. Obserwacja naukowa.
8. Eksperyment naukowy.
9. Weryfikacja i falsyfikacja hipotez badawczych.
10-11. Błędy pomiaru i patologie życia naukowego.
12. Kryzys ekologiczny jako problem badawczy.
13. Świadomość ekologiczna społeczeństwa i problemy jej kszyałtowania.
14. Prawidłowości rozwoju nauki w dziejach ludzkości
15. Etos pracy naukowca.
Stosownie do treści realizowanego tematu stosowane będę trzy rodzaje wykładów - wykład informacyjny, problemowy lub konwersatoryjny.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podczas kolokwium zaliczeniowego studenci będą odpowiadać na pytania i rozwiązywać problemy zawarte w formularzu testu. Dotyczyć one będą treści omawianych na ćwiczeniach i wykładach.
Na ostateczną ocenę składać się będzie aktywność oraz uczestnictwo na zajęciach (35%) oraz rezultat osiągnięty przy rozwiązywaniu testu (65%)
1. Grobler A., Metodologia nauk, Kraków 2006.
2. Heller M., Jak być uczonym, Kraków 2009.
3. Heller M., Filozofia przyrody. Zarys historyczny, Kraków 2004.
4. Hempel C.G., Filozofia nauk przyrodniczych, Warszawa 2001.
5. Popper K.R., Logika odkrycia naukowego, Warszawa 2002.
1. Hajduk Z., Metodologia nauk przyrodniczych, Lublin 2001.
2. Tuszyńska L., Edukacja i świadomość ekologiczna polskiego społeczeństwa, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2014, nr 3.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Stefan Konstańczak (ostatnia modyfikacja: 24-05-2018 23:41)