SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodologia nauk przyrodniczych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodologia nauk przyrodniczych
Kod przedmiotu 08.1-WB-BSD-MNP-W-S14_pNadGenKSXO7
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Biologia / Biologia środowiska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Studenci zostaną zapoznani z ogólna specyfiką poznania naukowego, a zwłaszcza procesem zdobywania i pomnażania wiedzy w dziedzinie przyrodoznawstwa, także w aspekcie historycznym. Celem zajęć jest także zaznajomienie studentów z teorią, metodami oraz procedurami badawczymi wykorzystywanymi w obszarze nauk przyrodniczych. Zajęcia mają umożliwić studentom także nabycie umiejętności właściwego formułowania problemów badawczych, doboru i weryfikacji źródeł oraz uzyskanych wyników.

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy o historii nauki i społeczeństwa w zakresie przewidzianym programem szkoły średniej.

Zakres tematyczny

1. Przedmiot i terminologia metodologii badań naukowych. 

2. Metodologia opisowa a metodologia normatywna.

3.Teoria nauki. Klasyfikacja nauk.

4. Ciągłość wiedzy naukowej i rewolucje naukowe.

5. Problemy badawcze i hipotezy badawcze.

6. Metody pomiaru. Standardy prowadzenia badań nsaukowych.

7. Obserwacja naukowa.

8. Eksperyment naukowy.

9. Weryfikacja i falsyfikacja hipotez badawczych.

10-11. Błędy pomiaru i patologie życia naukowego.

12. Kryzys ekologiczny jako problem badawczy.

13. Świadomość ekologiczna społeczeństwa i problemy jej kszyałtowania. 

14. Prawidłowości rozwoju nauki w dziejach ludzkości

15. Etos pracy naukowca. 

Metody kształcenia

Stosownie do treści realizowanego tematu stosowane będę trzy rodzaje wykładów - wykład informacyjny, problemowy lub konwersatoryjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podczas kolokwium zaliczeniowego studenci będą odpowiadać na pytania i rozwiązywać problemy zawarte w formularzu testu. Dotyczyć one będą treści omawianych na ćwiczeniach i wykładach. 

Na ostateczną ocenę składać się będzie aktywność oraz uczestnictwo na zajęciach (35%) oraz rezultat osiągnięty przy rozwiązywaniu testu (65%)

Literatura podstawowa

1. Grobler A., Metodologia nauk, Kraków 2006.

2. Heller M., Jak być uczonym, Kraków 2009.

3. Heller M., Filozofia przyrody. Zarys historyczny, Kraków 2004.

4. Hempel C.G., Filozofia nauk przyrodniczych, Warszawa 2001.

5. Popper K.R., Logika odkrycia naukowego, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

1. Hajduk Z., Metodologia nauk przyrodniczych, Lublin 2001.

2. Tuszyńska L., Edukacja i świadomość ekologiczna polskiego społeczeństwa, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2014, nr 3.

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Stefan Konstańczak (ostatnia modyfikacja: 24-05-2018 23:41)