SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyczna nauka języka niemieckiego III |
Kod przedmiotu | 09.1-WH-FGP-PN3-18 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia / Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyczna nauka języka niemieckiego III - Pisanie - Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Praktyczna nauka języka niemieckiego III - Konwersacje - Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Praktyczna nauka języka niemieckiego III - Ćwiczenia z tekstem - Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem modułu jest doskonalenie znajomości języka niemieckiego w zakresie wszystkich sprawności językowych, tj. pisania, czytania, mówienia oraz słuchania.
Istotną rolę odgrywa tu kształtowanie w studentach umiejętności krytycznej analizy omawianych tekstów przy wykorzystaniu różnych form ćwiczeń sprawdzających globalne i selektywne ich rozumienie oraz rozwijanie umiejętności zdobywania, interpretacji oraz samodzielnego wykorzystania i przetwarzania informacji z różnych źródeł.
Kolejnym celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności formułowania swobodnych wypowiedzi ustnych i pisemnych połączonych z przedstawieniem argumentów przy zachowaniu przejrzystej struktury wypowiedzi, aktywnego udziału w dyskusji, interakcji (tzw. reagowania językowego), parafrazowania, wyrażania własnych poglądów oraz ich obrony w dyskusji w ramach zagadnień realizowanych na danym roku studiów. W pracy nad usprawnianiem umiejętności zarówno ustnego jak i pisemnego wypowiadania się kluczową rolę odgrywa opanowanie przez studentów niezbędnego słownictwa oraz frazeologizmów związanych z omawianymi zagadnieniami.
Zakres trudności tekstów oraz ćwiczeń dopasowany jest do poziomu odpowiedniego dla danego roku studiów.
Znajomość języka niemieckiego na poziomie B2+.
PISANIE
KONWERSACJE
ĆWICZENIA Z TEKSTEM
Praca z tekstem, dyskusja panelowa "za i przeciw", mapa mentalna, klasyczna metoda problemowa, projekt, praca indywidualna, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia modułu jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich przedmiotów. Otrzymanie oceny niedostatecznej z którejkolwiek części składowych skutkuje niezaliczeniem całego modułu. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen części składowych.
Warunki zaliczenia poszczególnych przedmiotów
Obecność i aktywność na zajęciach z poszczególnych przedmiotów, zaliczenie przewidzianych kolokwiów, prac pisemnych, wypowiedzi ustnych.
PISANIE
Adamzik, Kirsten/Krause, Wolf-Dieter (red.): Text-Arbeiten. Textsorten im fremd- und muttersprachlichen Unterricht an Schule und Hochschule. Tübingen 2005.
Kast, Berndt: Fertigkeit Schreiben. Das Fernstudienangebot Deutsch als Fremdsprache. München 1999.
Leis, Mario: Kreatives Schreiben: 111 Übungen. (Texte und Materialien für den Unterricht). Stuttgart 2007.
Seiffert, Christian: Schreiben im Alltag und Beruf. Intensivtrainer neu. Stuttgart 2016.
Werder, Lutz von: Lehrbuch des kreativen Schreibens. Wiesbaden 2007.
KONWERSACJE
Eggers, Dietrich/ Ehnert, Helga/ Ehnert, Rolf: Gespräch und Diskussion. Verwirklichen von Sprechabsichten. München 1980.
Koithan, Ute/ Schmitz, Helen/ Sieber, Tanja u.a.: Aspekte neu B2. Mittelstufe Deutsch. München 2015.
Schatz, Heide u.a.: Fertigkeit Sprechen. München 2006.
Swerlowa, Olga: Grammatik & Konversation 2. Stuttgart 2016.
ĆWICZENIA Z TEKSTEM
Aktualne drukowane i elektroniczne wydania niemieckojęzycznych czasopism ogólnotematycznych, np. "FAZ", "Focus", "Spiegel", "Stern", "Die Welt", "Planet Wissen", "Die Zeit", etc.
Krótkie teksty literackie bądź ich fragmenty/pojedyncze rozdziały.
Glomp, Ingrid: Matjes, Magie, Moneten. Kryminał z ćwiczeniami. Edgard 2014.
Morewedge, Rosemarie: Mitlesen, mitteilen. Literarische Texte zum Lesen, Sprechen, Schreiben und Hören. Boston 2007.
Zuchewicz, Tadeusz: Wissenschaftliches Schreiben im Studium von Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt/M. 2003.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Wg bieżących potrzeb, zgodnie z ustaleniami prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 29-05-2019 19:48)